S přístavbou a stavebními úpravami základní školy se počítalo už dříve, poté ale vznikl nápad projektovou dokumentaci doplnit o rozšíření školy o druhý stupeň. Podle místostarosty Bašky Martina Čajánka pro záměr mluví počty žáků ve třídách prvního stupně za posledních deset let, statistika počtu narozených dětí a tlak ze strany rodičů, kteří si chtějí děti v obci udržet co nejdéle. To potvrzuje i ředitelka školy Renáta Válková, podle níž chybějící druhý stupeň hraje roli i při výběru školy. „Rodiče mnohdy odrazovalo to, že je to škola neúplná, tedy jen do pátého ročníku, a děti si pak musejí znovu hledat nový kolektiv v šesté třídě ve městě," uvedla ředitelka. Většina dětí po absolvování pětiletky směřuje do nedalekého Frýdku-Místku.

Poté, co ředitelce radní nápad představili, zástupcům obce nabídla, že s nimi navštíví několik devítiletek v okolí. „Abych jim představila, co to všechno znamená aby věděli, že to nebude jen devět kmenových tříd, ale že ten druhý stupeň musí mít zároveň odborné učebny a podobně," řekla ředitelka, která záměr chválí.

Poté, co přednesla požadavky projektantům, s výsledkem znovu navštívila ředitele okolních škol.

Obci se kvůli rozšíření stavebního plánu zvednou náklady, a to nejen na samotnou stavbu nebo na provoz budoucího zařízení. Ředitelka poukázala na to, že třídy druhého stupně nepůjde otevřít najednou, ale po jednotlivých ročnících, což bude rovněž pro obec finančně náročné.

Vedení Bašky s vyššími náklady počítá.

„Když si uvědomíme, že v nedávné minulosti musela obec na základě prováděcí vyhlášky přispívat školám v okolí na své žáky, kteří tam absolvovali výuku na druhém stupni, nemalé částky, můžeme předpokládat, že takovýto závazek obec zvládne," nechal se slyšet Martin Čajánek s tím, že rozšíření je z dlouhodobého hlediska koncepčnější, ale také výhodnější z pohledu dotací obec je může čerpat hlavně na vytvoření odborných učeben. V Bašce chtějí využít ale různé dotační zdroje. Přesto zastupitelé rovněž odsouhlasili, že si obec vezme úvěr ve výši sto milionů korun. „Dotační možnosti, které jsou, neumožňují čerpat dotace v průběhu stavby, většinou se dají čerpat až po jejím ukončení. Na začátku musíme mít dostatek finančních prostředků, abychom mohli stavbu rozjet," vysvětlil Čajánek. Celý projekt je podle něj náročný, stavět se bude za provozu školy. Začít by se mohlo už příští rok o prázdninách první by na řadu přišla rekonstrukce stávajících a výstavba nových budov vedle nynější školy. Poté by se žáci z dosavadní budovy přesunuli do nového, aby bylo možné pracovat na staré budově. třetí etapa počítá se stavbou tělocvičny. Celý projekt by měl být hotový v roce 2019 nebo 2020. Část žáků, která pětiletku navštěvuje už nyní, by proto v Bašce mohla zůstat i po absolvování páté třídy.