Firmám by tak zbylo jedenáct hektarů. „Všichni nás o tom ujišťují,“ řekl starosta Petr Sagitarius (SN). Původní odhad přitom hovořil o 160 metrů širokém pásu, který by město donutil celou investici zrušit. „Dělat zónu na čtyřech pěti hektarech by byl nesmysl,“ vysvětlil Sagitarius.

Nedorozumění vzniklo podle něj tak, že soukromá firma nákres koridoru špatně přenesla do podrobnějšího měřítka. Pokud se informace potvrdí, Jablunkovští akci zahájí. „Vše je zatím jen předběžné, musíme to ještě spočítat,“ zdůraznil starosta. Agentura CzechInvest již dříve zóně přislíbila dotaci 36 milionů korun, výkupy pozemků a vybudování infrastruktury budou město stát přes dvacet milionů korun. „Pořád je tady spousta našich vlastních firem, kterým můžeme pozemky nabídnout,“ řekl Sagitarius. V Městské Lomné by mohlo časem vzniknout 200 až 300 nových pracovních míst. Nezaměstnanost ve městě se dlouhodobě pohybuje nad dvanácti procenty.

Leo Košťál: Uvidíme, co řeknou odborníci

„Pro mě je to nová informace. Nejsem si jistý, jestli stometrová šířka toho průchodu odpovídá tomu, co ty šelmy jsou schopny respektovat. Uvidíme, co nám řeknou odborníci. V tuto chvíli nevím, jestli by to mělo být 150 nebo 300 metrů, ale každopádně budu tlačit na to, aby byl koridor funkční, aby ho šelmy prostě vyhledávaly. Průchod nebude ani o metr dál než je nutné,“ řekl Deníku Leo Košťál z Občanského sdružení Beskydčan. „Koridory nám doporučuje EU, Ministerstvo životního prostředí má projekt na záchranu šelem. Ony potřebují spojení s Polskem a Slovenskem a právě Jablunkov je strategickým místem pro jejich průchod,“ uvedl Košťál. „Těch problémů je tam ale víc. Průmyslová zóna vznikne na zelené louce, přitom jsme si řekli, že v regionu to nebudeme podporovat. V souvislosti s koridorem by se musely utlumit aktivity myslivců, je zde i umělý chov daňků. Nevím, jestli je oficiální, ale podnikatelům se to nebude líbit. Šelmy to může lákat,“ poznamenal Leo Košťál. Sdružení v zimě provádělo monitoring pohybu šelem – zjistilo se tak, že budou muset překonávat různé bariéry. Do jednání o koridoru se tak zřejmě zapojí i silničáři nebo zástupci Českých drah. Kolik šelem mezi horami putuje, není jasné. „Vysázením nějakých přesných čísel bychom se dostali do oblasti sci-fi,“ prohlásil Leo Košťál.


Šelmy v Mostech omezuje hraniční přechod


„Oblast Jablunkovské brázdy spojující Těšínské a Moravskoslezské Beskydy je mimořádná z hlediska významu migrace velkých savců, včetně medvěda a vlka. A to i v evropském kontextu,“ řekla Jarmila Krebsová z tiskového odboru Ministerstva životního prostředí (MŽP). O vybudování migračních koridorů rozhodla před rokem vláda v usnesení, které se týkalo investiční smlouvy se společností Hyundai Motor Company. Důvodem je zvýšení intenzity dopravy mezi Nošovicemi a závodem Kia v Žilině.

Studie zadaná MŽP konstatuje, že v prostoru Jablunkovské brázdy mezi Jablunkovem a slovenskou hranicí existuje pouze jediné místo, které umožňuje bezpečnou migraci zvěře mezi horami. „Je jím průchod pod mostní estakádou na silnici I/11 za městem Jablunkov s navazujícími, dosud nezastavěnými pozemky ve směru lesních komplexů,“ řekla Krebsová. Studie uvádí, že dalším prostorem pro migraci zvířat je až území státní hranice. Tam ale podle Krebsové živočichy výrazně omezuje hraniční přechod, čtyřpruhová silnice s parkovišti a trvalá přítomnost kamionů.

„Je navržen zhruba sto metrů široký koridor, jiné řešení zřejmě nalézt nelze,“ potvrdila mluvčí Krebsová. Koridor má být vybudován do prosince příštího roku. „Na jednu stranu to chápu, zvířata skutečně nemají kudy přejít. Nepříjemné je, že se teď s lidmi perou o jedinou velkou louku, která nám tady zbyla,“ podotkl jablunkovský starosta Petr Sagitarius.