Smutnou pravdou je, že se zdražuje všechno. Suroviny, materiály, služby, práce a ano – také elektřina a vedle ní i benzin a nafta. A jejich ceny rostou dokonce ještě o něco rychleji než elektřina. Podle předpovědí některých analytiků bychom mohli v zimě reálně na čerpacích stanicích platit i více než 40 korun za litr. Zdražují-li tedy všechna „paliva“, jejich cena pak při výběru vozu přestává hrát roli. Obrazně řečeno: roste-li cena celozrnné i bílé mouky, nikdo nezačne z finančních důvodů upřednostňovat světlé pečivo před tmavým.
Arnošt Barna je generální ředitel Kia Czech
Méně známým faktem pak je, že náklady na benzin či naftu představují u tradičních vozů průměrně zhruba třetinu skutečných celkových nákladů, a to vedle amortizace, servisu, pojištění a podobně. U elektromobilů ale podíl nákladů na „palivo“ tvoří pouhých patnáct procent celkových výdajů, tedy polovinu toho, co zaplatí motoristé za provoz spalovacích motorů. Elektromobilita tedy bude i při rostoucí ceně elektřiny nadále představovat výhodnější alternativu. Nicméně hnací silou a motivací řidičů k přechodu k elektromobilitě dosud nebyla primárně cena, nýbrž ochrana životního prostředí, a na tom se nemění vůbec nic.

Z pohledu automobilek je alfou a omegou rozvoje elektromobility strategie, na které se shodly všechny země Evropské unie včetně České republiky. Jejím cílem je přispět ke zpomalení globálních klimatických změn. Podle tzv. Zeleného plánu pro Evropu (European Green Deal) bude nutné zásadně změnit nejen způsob výroby elektřiny a tepla, ale také dopravu. Ta dnes tvoří čtvrtinu celkových emisích skleníkových plynů v EU a jen silniční doprava se na tomto množství podílí ze sedmdesáti procent. Chceme-li dosáhnout uhlíkové neutrality v roce 2050, emise z dopravy se musí snížit o devadesát procent.
Budoucnost tak zcela jednoznačně stojí na ekologických pohonech s nízkými nebo nulovými emisemi. Všechny významné světové automobilky, včetně nás, proto investují miliardy dolarů do vývoje zelených technologií. Jako jeden příklad za všechny mohu uvést náš nejnovější elektromobil EV6. Je vyrobený tak, aby byl po celý svůj životní cyklus uhlíkově neutrální. Takový je trend, a i proto se používají recyklované plasty z PET lahví jako součást surovin pro vybavení interiéru.
Přestože je Česká republika automobilovou velmocí, v oblasti elektromobility má velké rezervy. Před novou vládou tak stojí významný úkol pokročit nejen v podpoře výstavby potřebné dobíjecí infrastruktury, ale také v edukaci a motivaci veřejnosti. Evropa se tímto směrem vydala a my musíme také.
Názory zde zveřejněné přinášejí různé pohledy publicistů a osobností, ale nevyjadřují stanovisko Deníku.