Jestliže pandemie koronaviru Čechy něco naučila, pak to bylo objednávání hotových jídel z hospod a restaurací. A pokud se dá nějaká kuchyně považovat za skokana posledních měsíců, pak se jedná o tu tradiční českou.

Majitel brněnského podniku U Sajmona pod Hájkem měl otevřeno i po osmé hodině. Na místě byla také policie.
Zásah policie v revoltující hospodě v Brně: Na pokutu stejně nemám, řekl majitel

Zatímco v měsících před příchodem koronaviru patřila objednávkám z restaurací s primárně tuzemskou kuchyní šestá pozice, během druhé vlny obsadily čtvrtou příčku. Přeskočily burgery a kebaby, vyplývá z údajů společnosti Dáme jídlo, které má Deník exkluzivně k dispozici.

První tři příčky nejoblíbenějších kuchyní objednávaných domů či do kanceláří ale zůstávají dlouhodobě (i během koronakrize) nezměněné: vítězí pizzerie před provozovnami s rychlým občerstvením a asijskými bistry.

Nebyl čas vařit obědy

Z dat se dá vyčíst i další zajímavý posun: během „koronavirových“ měsíců si lidé navykli objednávat víc hotovek kolem poledne.

„Podíl obědů na všech objednávkách se v říjnu a listopadu ve srovnání s lednem a únorem zvýšil. Nejvíce v Jihomoravském kraji,“ říká marketingový ředitel společnosti Dáme jídlo Břetislav Stromko. Konkrétně: zatímco v lednu a únoru činily ve všední dny polední objednávky 36 procent, v říjnu a listopadu to bylo 42 procent.

A ve chvíli, kdy vláda na přelomu října a listopadu zavřela prodejny potravin v neděli, z týdne na týden narostly objednávky nedělních večeří, a to o více než pětinu.

Štědřejší zákazníci. Rychlejší kurýři

Zajímavý je i vývoj spropitného. Během první vlny epidemie, kdy k sobě byli lidé celkově ohleduplnější, se zákazníci rozhodli přidávat k objednávkám kartou větší „dýško“.

Ukazuje se také, že pandemie naučila Čechy ještě více platit kartou po internetu. Přestože se zákazníci během letních měsíců mohli opět vrátit i k placení rozvozu jídla v hotovosti, sedm z deseti objednávek raději dál hradili kartou online. V lednu a únoru, tedy v době před první vlnou koronaviru, se jednalo o 56 % objednávek.

K protestům proti vládním nařízením se přidal také teplický pivovar Monopol.
Restauratéři zuří. Někde nechali otevřeno déle, navzdory zákazu

Během pandemie řidiči dokázali vozit jídlo lidem rychleji. „Ke zrychlení doručení objednávek jistě přispělo i celkové snížení počtu aut na cestách a volnější silnice,“ dodává Stromko.

V lednu a únoru uběhlo od objednání k doručení v průměru 35 minut, v říjnu a listopadu to bylo 28 minut.

Proklikejte si, jak se liší situace v jednotlivých krajích: