Třetí generace oblíbeného SUV budí zaslouženou pozornost. Automobilka jeho prostřednictvím opět ukazuje, že dokáže udělat auto s mimořádnou mírou všestrannosti. A zatímco předchozí generace byly designově poněkud nezajímavé, ta aktuální zaujme na první podívání. Ale vezměme to popořadě. 

Nelze si nevšimnout, že X1 zase o kus vyrostla. Na to, že jde o druhý nejmenší crossover v nabídce značky, budou mít uvnitř pohodlí bez kompromisů čtyři dospělí lidé, na kratší trasy převeze i pětici cestujících. Zadní sedačka má naklápěcí opěradla a taky se dá celá posunovat vpřed a vzad o 13 centimetrů. Když vezete velké lidi, zvolíte víc místa uvnitř, když vezete děti nebo jedete single, může se naopak hodit víc místa v kufru. Ten má objem 500 litrů a je kromě sítěk a háčků vybaven i přihrádkou pod podlahou. Z hlediska prostoru nevidím jediný problém v tom, provozovat X1 jako jediné auto v rodině. 

Ryzí moderna uvnitř

V kabině se budete cítit skvěle, zejména pokud  si potrpíte na minimalismus. Vzhledem k tomu, že se téměř všechny ovládací prvky přestěhovaly za obrazovku infotainmentu, je řidičovo pracoviště dokonale uklizené. O to líp vyniknou pěkné materiály a perfektní zpracování všech detailů.

Osobně jsem sice zarytým příznivcem tlačítek, trend však hovoří jasně a na beztlačítkové interiéry si nakonec většinou dokážu zvyknout. Zvlášť když jsou jinak ergonomicky dokonalé jako právě u BMW. Otočný ovladač systému iDrive patří také minulosti, všem funkcím teď vládne dotyková obrazovka. Naštěstí má rychlou odezvu a například k menu klimatizace se člověk dostane jedním kliknutím.  

Styl, komfort, zábavné svezení. Mercedes-Benz A200 umí všechno

Uprostřed mezi sedadly se nachází jakýsi plovoucí středový panel. Ten je nejen mimořádně pohledný, ale i velmi praktický. Do jeho spodního patra se pohodlně vejde i středně velká kabelka, navrchu pak zůstalo místo pro měkkou loketní opěrku, k tomu volič převodovky, tlačítko jízdních režimů, základní ovládání audia a rychlý přístup k jízdním asistentům. V mezipatře najdeme ještě dva držáky na pití a bezdrátovou nabíječku, která mě nadchla hned ze dvou důvodů. Jednak je naklopená tak, že v ní telefon stojí a tudíž na něj vidíte, jednak se dá přístroj zajistit šikovnou zarážkou, díky které ani při rychlé jízdě zatáčkami nikam necestuje. Jednoduché a praktické! Jen chválu si zaslouží taky sedačky, které jsou nejen ideálně měkké, ale mají široké možnosti nastavení včetně přifukování bočnic.    

Displeje přístrojové desky a infotainmentu jsou propojeny v jeden souvislý pás, což přispívá k dojmu čistoty a uspořádanosti. Obě obrazovky mají prvotřídní grafiku, a když se ponoříte do jejich nabídky, můžete si hrát klidně hodiny. Přístrojovka nabízí různé možnosti zobrazení, které si zvolíte na volantu, a na očích lze mít skutečně první poslední, od mapy přes jízdní asistenty až po hodnoty přetížení. Slušně variabilní je i head-up displej, promítaný přímo na přední sklo. V menu infotainmentu pak najdete všechny funkce, které znáte, a nejspíš i nějaké navíc. Určitě se vyplatí věnovat čas důkladnému seznámení aspoň s těmi základními. 

Toyota Highlander: Když máte dětí jako smetí, ale komfortu se nehodláte vzdát

Testovaná motorizace xDrive 23i, přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec propojený s mild-hybridním systémem a pohonem všech kol, představuje benzinový vrchol nabídky. Dle svých preferencí si ale X1 můžete koupit i jako naftu či benzín bez elektrifikace, nebo naopak čistý elektromobil a už brzy také plug-in hybrid. Tento mild-hybrid s výkonem 204 koní je v každém případě perfektní volba. S hmotností auta nemá sebemenší problém, uvádí ho do pohybu plynule a tiše, skvěle si rozumí i se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Ve sportovním režimu pak dokáže poskytnout řidiči i trochu adrenalinu. 

Klídek i zábava za volantem

A tím se dostávám k disciplíně, která je hlavní devizou každého BMW - k samotné jízdě. Auto je vybaveno adaptivním podvozkem a při běžném popojíždění mezi domovem, kanceláří a vzdělávacími institucemi vašich dětí poskytuje příkladný komfort bez drncání, úderů od kol a zbytečného hluku. Zkrátka rodinné auto, jak má být. Když ale přepnete do sportovního režimu a trochu mu popustíte uzdu, změní se z pečujícího služebníka v pěkného divocha, který se nebojí vzít zatáčku pěkně zostra. Všechna čtyři kola se drží silnice jako přilepená, na vás je jen volba ideální stopy a té správné dávky plynu. Od poklidně vyhlížejícího SUV bych tolik radosti ani nečekala. Přitom se není třeba bát, že by bylo auto ve sportovním módu tvrdé jako prkno a uskákané jako koza. Cestující si nejspíš změny ani nevšimnou. Nestačím zírat, jaké zázraky dnes elektronika v autech dokáže. 

Volvo C40 Recharge Twin vám představí elektromobilitu v nejhezčím světle

V každodenním provozu se závodění po okreskách nejspíš věnovat nebudete, zato oceníte komfortní prvky a jízdní asistenty, které vám usnadní a zpříjemní každou jízdu. Můj absolutní favorit je asistent parkování. Jakmile přibrzdíte u kraje silnice, na displeji se vám objeví nabídka automatického zaparkování, vy jen potvrdíte a nic víc nemusíte řešit. Stejným způsobem pak dokáže z parkovacího místa vyjet. Za takhle geniální a jednoduché řešení si BMW zaslouží metál. Skvělý je rovněž adaptivní tempomat s udržováním v jízdním pruhu nebo automatická dálková světla. 

Na kolik vás přijde?

Cena nové X1 startuje na částce 899 600 Kč ve verzi sDrive18i, silnější mild-hybridní motor s pohonem xDrive začíná na 1 138 800 Kč. V testovaném autě ale figuruje ještě řada příplatkových prvků, například M sportovní paket za 104 338 Kč nebo sestava Edition Signature (součástí je např. head-up displej, audio Harman-Kardon nebo adaptivní světla) za 142 272 Kč. Celková cena testovaného kousku činí 1 645 462 Kč.