Za tři desetiletí urazila Sportage dlouhou cestu. Z auta s průměrným vzhledem a tak trochu venkovskou technikou se stal evropský bestseller, který dělá dobrou službu tisícům rodin a na silnicích si ho s žádným jiným vozem nespletete. V prodejích pokořila hranici 7 milionů a od roku 2015 je nejúspěšnějším modelem korejské automobilky. 

A není divu, má totiž všechny ingredience rodinného ideálu - optimální velikost, široký výběr motorizací, možnost pohonu 4x4, skvělou ovladatelnost a ergonomii, která sedne snad všem řidičům bez rozdílu. Kabina je navíc plná užitečných vychytávek, které svým „simply clever“ řešením směle konkurují domácí škodovce. Přidejte neotřelý design a vysokou kvalitu interiéru, a máte auto, na němž se jen těžko hledají chyby. Aby toho nebylo málo, dostanete na něj sedmiletou záruku. 

Prohlédněte si všechny generace Sportage na následujícím videu:

| Video: Youtube

Zaujme odvážným designem

Kia v posledních letech sází na originální, pro někoho možná až extravagantní design. Odvaha se však značce vyplatila. Sportage s nezaměnitelnými světlomety ve tvaru rozpůleného písmene X si získala pozornost a hned nato i značnou přízeň. Na oslavu 30 let na trhu Kia připravila pro zákazníky speciální Edici 30, která posouvá designovou propracovanost ještě dál a nabízí auto s puncem výjimečnosti.

Novinkou je šedé lakování v odstínu Wolf, které doplňují detaily nárazníků, kryty zrcátek a kola v černé barvě. Efektně vypadají také kouřově chromové obklady, vkusně zdobící auto zepředu, zezadu i na bocích. V kabině pak potěší čalounění v neokoukaném zeleném odstínu Midnight, oživující jinak usedlý tmavý interiér. Všechny zmíněné detaily zůstávají velmi decentní, přesto činí auto zajímavějším. 

Po všech stránkách praktická

Vzhledem k poměrně kompaktním rozměrům auta - na délku jen zlehka přesahuje 4,5 metru - je uvnitř dostatek místa pro čtyři, nouzově i pro pět pasažérů. I dozadu se v pohodě vejdou dospělí a k jejich pohodlí přispívá jak možnost polohování opěradla, tak USB porty na boku předních sedaček nebo třeba háček a držák na kabát v hlavové opěrce. Jen malé děti si možná budou stěžovat na horší výhled ven, který je dán vysokou spodní hranou oken. Samozřejmostí jsou držáky na pití vpředu i vzadu. 

Sedačky jsou pohodlné, materiály příjemné na dotek a zpracování na velmi vysoké úrovni, nemusíte se bát žádného povrzávání ani ostrých hran. Jedinou výtku mám k obrovské ploše lesklého plastu na středovém tunelu, který je už po chvíli nevyhnutelně poznamenán šmouhami a otisky prstů.

Řidiče a zejména řidičky potěší poměrně vysoký posez a skvělý výhled dopředu i do stran, jemuž pomáhá i nižší hrana palubní desky. Jen dozadu je vidět hůř a při parkování nejspíš oceníte kameru. 

V infotainmentu se neztratíte

Na místě řidiče najdete dva propojené displeje zakřivené do oblouku, jeden obstarává funkce přístrojovky, druhý infotainmentu. Přístrojovka se dvěma digitálními budíky je přehledná, jak jen to jde, a nabízí i jednu vychytávku navíc - při puštění blinkru se v odpovídajícím ciferníku zobrazí obraz z boční kamery, eliminující mrtvý úhel. 

Obě obrazovky mají pěknou grafiku i dobrou čitelnost za každého počasí, na ovládání si zvyknete během chvilky. Intuitivnost a ergonomie jsou u všech vozů značky Kia už tradičně na vysoké úrovni. 

Ovládání klimatizace sice přišlo o klasická tlačítka, lišta s dotykovými ploškami a dvěma otočnými ovladači však funguje velmi dobře. Má dva módy, mezi nimiž můžete přepínat, jeden slouží klimatizaci, druhý multimédiím. 

Na středovém tunelu se nachází otočný volič převodovky s přesnými drahami, tlačítka pro vyhřívání sedaček i volantu, nabíjecí přihrádku a přípojky klasického i céčkového USB. Nechybí ani rozměrná uzavíratelná schránka pod loketní opěrkou.

Silný a šetrný hybrid

Výroční edici Sportage můžete mít s benzinovým, mildhybridním nebo hybridním pohonem, vždy pouze jako předokolku. Testované auto mělo pod kapotou hybrid - tedy benzinový čtyřválec 1.6 T-GDI spojený s elektromotorem. Celkový výkon činí velmi příjemných 230 koní. Baterie s kapacitou 1,49 kWh se dobíjí klasickou rekuperací, a to překvapivě rychle. Většina pomalého popojíždění v zácpě nebo na parkovišti tedy probíhá ryze elektricky, elektromotor pomáhá také při rozjezdech. 

Celý systém je skvěle naladěný, takže si nevšimnete ani přechodů z elektřiny na benzín, ani řazení automatické převodovky. Motor má v jakékoliv situaci dostatek síly, navíc je perfektně odhlučněný, jízda je tedy jedním slovem radost. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 5,7 litru a zejména ve městě není těžké této hodnoty dosáhnout. Na dálnici a při ostřejším tempo počítejte spíš s nějakými 7,5 litry, což je vzhledem k dynamice auta pořád pěkná hodnota. 

Pohodlí a jistota v zatáčkách

I s pohonem přední nápravy vám bude Sportage příjemným parťákem na každé vyjížďce. Jak vidíte na fotkách, během testovacího týdne ležel na méně frekventovaných cestách sníh, přesto jsem neměla jediný problém - stačí obout kvalitní zimní pneumatiky. 

Podvozek s víceprvkovým zavěšením vzadu poskytuje optimální kombinaci tuhosti a pohodlí. Ani na horším asfaltu nehrozí drncání nebo rány, jen pohodová jízda, při které vás nic neruší. V zatáčkách pak auto dokáže překvapit přesnou stopou a minimálními náklony, nemusíte se tedy obávat důraznějšího šlapání na plyn, pokud se rádi svezete rychle. 

Ve městě oceníte kratší řízení a dobrý rejd, ani na malém prostoru tak nebudete mít problém manévrovat podle potřeby. 

Kolik vás bude stát

Základní cena Kii Sportage je 684 980 Kč za předohnanou benzinovou verzi s výbavou Comfort. Hybrid začíná na částce 899 980 Kč, testovaná konfigurace - tedy hybrid s automatem a výbavou Edice 30 - vyjde na 974 980 Kč.