Značku Lexus zákazníci vyhledávají hlavně pro prémiovou atmosféru na palubě, nekompromisní kvalitu materiálů i zpracování a také pro hybridní pohony, které prosluly jak úsporností, tak spolehlivostí.

Právě díky klasickému hybridu je Lexus RX v nabídce větších SUV tak trochu výjimečný, konkurenční značky se totiž obvykle vydávají cestou PHEV, tedy dobíjecí varianty. Se samonabíjecím hybridem je model RX mezi svými prémiovými rivaly v zásadě osamocen, přitom jde o ideální řešení pro všechny, kdo nechtějí zbytečně vyhazovat peníze, ale ani řešit a plánovat dobíjení.

Působivá spotřeba samozřejmě není jediným lákadlem, které činí Lexus RX zajímavým. Jeho vrcholnou disciplínou je komfort, na němž se podílí výjimečné zpracování interiéru, prvotřídní odhlučnění a podvozek se schopností spolykat jakékoliv nerovnosti, aniž by se o nich posádka dozvěděla. Nejpokročilejší asistenční systémy z něj zároveň činí bezpečný přepravník pro rodinu.

Lexus RX jako decentní elegán

Pátá generace Lexusu RX se designově mimořádně povedla. Z dálky působí uhlazeně a elegantně, při bližším pohledu si pak všimnete promyšlených detailů, jako je maska chladiče barevně propojená s karoserií, decentní boční prolis nebo rafinovaně tvarovaný C-sloupek, nad nímž jako by se vznášela střecha.

Za zmínku stojí přední světla s charakteristickým podpisem, která jsou vybavena Tri-LED technologií a dokáží automaticky přepínat na dálkové svícení i přisvěcovat do zatáčky. Jízda za tmy nebude dělat nejmenší potíže ani řidičům, kteří se nočnímu cestování spíš vyhýbají.

Nejvíc se mi však na podobě Lexusu RX líbí jeho nenucenost a uměřenost. Přestože na jeho tvarech nenajdete chybičku, nemá potřebu křičet do světa nic o nadřazenosti a statusových symbolech. Kdo ví, ten ví.

V hlavní roli vytříbenost

Stejnou filozofii vtiskli designéři i interiéru. Nenajdete tu žádné okázalé efekty ani opulentní výzdobu, jen prvotřídní kvalitu zpracování a materiály, jichž je radost se dotýkat.

V aktuální generaci je RX pouze pětimístné, sedačky ve třetí řadě však byly stejně spíš symbolické, tudíž budou chybět málokomu. O to více oceníte velkorysý prostor pro cestující vpředu i vzadu. Sedačky jsou bez nadsázky synonymem pohodlí.

Ty přední mají kromě výhřevu i odvětrávání, řidiči navíc usnadní život funkce Easy Access, která po vypnutí motoru odsune volant i sedačku pro snadnější vystupování. A po nastartování se všechno zase přisune do řidičské pozice. Ta je mimochodem velmi přirozená a umožňuje i nižší posez.

close info Zdroj: Deník/Viola Procházková zoom_in Cestující v obou řadách mají dost místa v podélném i příčném směru.

Tlačítková klika zaručuje bezpečí

Zpočátku si možná budete zvykat na specifické kliky, které nefungují mechanicky, nýbrž elektronicky. Jedná se vlastně o velké tlačítko, které stačí zmáčknout a poté dveře vytlačíte směrem ven. Jejich účel je kromě pohodlí (nemusíte páčit k sobě a hned zase od sebe) hlavně bezpečnostní - obsahují totiž zabudovaný asistent pro bezpečné vystupování. Pokud by se podél auta blížil cyklista, motorkář či chodec, asistent nejprve upozorní na nebezpečí a v případě potřeby zabrání otevření dveří.

Zavazadlový prostor o objemu 461 litrů sice neoslní, má však dobře využitelný tvar a šikovnou přihrádku pod podlážkou. Díky možnosti polohování i sklápění opěradel zadní řady pak lze objem navýšit, pokud potřebujete přestěhovat větší náklad.

Všechny potřebné technologie

Čtrnáctipalcová obrazovka infotainmentu poskytuje perfektní přehled o funkcích auta. Dotykové ovládání pak funguje perfektně a rychle, dobře se zorientujete i v menu samotném. Pokud dáváte přednost vlastním aplikacím, je přítomna i bezdrátová podpora zrcadlení telefonu. Pro základní ovládání klimatizace zůstala klasická kolečka, ale i k ostatním funkcím se dostanete jednoduše dotykovými ploškami na displeji.

Audiosystém vás potěší perfektním zvukem a k dispozici je také dálkové ovládání pomocí aplikace Lexus Link+. Můžete si v ní například předem pustit topení, najít auto na parkovišti nebo sledovat informace o jízdě. Pochvalu si zaslouží i head-up displej zobrazující nejen údaje o rychlosti, ale třeba i pokyny navigace nebo název přehrávané skladby.

Asistent pro bezpečné vystupování v praxi:

| Video: Youtube

Pokud jde o asistenty, najdete zde všechno od hlídání slepého úhlu přes kontrolu příčného provozu při couvání až po zmiňovaný asistent bezpečného vystupování. Snad jen monitoring pozornosti řidiče by nemusel být tak přecitlivělý a pípat i v případě, že se na chvilku podíváte do zatáčky.

Samostatnou kapitolou je pak upozorňování na překročení povolené rychlosti, nyní již povinné u všech nových vozů. Cestu k vypínání tohoto dozoru mohli v Lexusu udělat snazší. Zrychlená volba umí vypnout jen kompletní funkci čtení dopravních značek, k deaktivaci zvukového signálu při zachování čtení značek se dostanete až na několikeré kliknutí. Dělat to za jízdy nedoporučuji.

Lexus RX je tichý a kultivovaný

Základní motorizace se skládá z atmosférického benzinového čtyřválce o objemu 2,5 litru a dvou elektromotorů, po jednom na každé nápravě (poháněna jsou tedy všechna čtyři kola). Celkový výkon 250 koní dává téměř dvoutunovému autu velmi slušnou dynamiku - z nuly na stovku se rozjede za 7,9 vteřiny.

Jako všechny současné „toyoťácké“ hybridy dokáže i tento jezdit při nižších rychlostech z velké části na elektřinu, což smazává obvyklou vyšší spotřebu při popojíždění ve městě. Právě v městském prostředí bude Lexus RX jezdit klidně i pod 6 litrů. Na dálnici se hodnota přirozeně zvyšuje, přesto nebyl problém dosáhnout kombinované spotřeby něco málo přes 7 litrů, a to ani s novým autem, které mělo najeto jen pár stovek kilometrů. S 65litrovou nádrží je tedy dojezd na jedno tankování velmi uspokojivý.

Přestože má dostatek síly, k rychlé jízdě „brzda-plyn“ RX nevybízí. Prvním důvodem je hybridní převodovka e-CVT, která při prudké akceleraci žene motor do vysokých otáček a generuje monotónní hučení. Jakkoli je kabina skvěle odhlučněná, tento zvuk nepřeslechnete.

Druhým důvodem je pak celkové naladění auta, které posádce dá to nejlepší při plynulém a pohodovém plutí krajinou. Podvozek s víceprvkovou zadní nápravou konejší cestující komfortní jízdou bez ohledu na kvalitu asfaltu, přes nerovnosti se hladce přelévá a v zatáčkách drží stopu při minimálních náklonech karoserie. Zdržíte-li se prudkého šlapání na pedály, stane se auto dokonale izolovanou, pohodlnou přepravní kapsli, v níž snadno překonáte jakoukoliv vzdálenost.

Kolik za Lexus RX zaplatíte

Lexus RX můžete pořídit celkem se třemi typy motorizace - jako klasický hybrid (350h), jako plug-in hybrid (450h+) i jako výkonný hybrid s přeplňovaným benzinovým motorem a klasickou převodovkou v podobě hydroměniče (500h). Verze 350h začíná na částce 1 860 000 korun s výbavou Comfort.