Nápad na takovou výstavu vznikl před zhruba dvěma a půl roku. „Zrodil se na půdě Fiat klubu Ostrava, kterého jsem členem,“ prozradil Jaromír Polášek z Muzea Beskyd s tím, že je osobně bývalý „trabanťák“.

„Ale přes „škodovkáře“ se ze mě stal „fiaťák“. Když byl člověk mladší, bylo málo času, čím jsem starší, tak je ho ještě méně, ale jsou jiné finanční možnosti a priority. Proto jsem se dal k veteránskému hnutí a sportu,“ vysvětlil Polášek.

Moderním vozům chybí duše

Ten se společně s ostatními snažil připravit výstavu, která by přitahovala nejen děti, ale i dospělé. „Myšlenka je taková, že každý normální chlap si jednoho dne přestane hrát s malým autíčkem a začne s větším. Přes šlapací autíčko se dostane až k nějakému „fichtlu“ a nakonec má auto. Nynější auta jsou sice moderní, ale chybí jim duše,“ řekl Polášek, podle které stará auta jinak dýchají.

„Je to i o tom, že se neustále musí něco kontrolovat, dotahovat, promazávat,“ dodal Polášek. Výstava v Muzeu Beskyd je dělána jako protiklad vozů z východní strany železné opony a z té západní. „U nás se kdysi sice daly koupit západní vozy, ale bylo jich velmi málo. Například v roce 1953 se u nás dal koupit ve volném prodeji automobil značky Škoda. Na poukaz si jej mohlo koupit 173 lidí. To byli komunisté, čestní odboráři a podobně. Normální člověk neměl šanci. To se změnilo až v průběhu šedesátých let, kdy došlo k určitému uvolnění,“ nastínil Polášek.

K vidění370 různých modelů

Důvodem bylo, že stát vysílal lidi za práci do zahraničí na západ. Zde dostali libry, marky a tak dále. Stát jim peníze vzal a něco jim musel dát. „Spartakem to řešit nešlo, tito lidé chtěli něco lepšího, navíc začal fungovat Tuzex. Dotyční pak měli výhodu, že měli tvrdou měnu vyměněnou za tuzexové koruny a tím si mohli dopřát i vozy zahraničních značek,“ upřesnil Polášek.

Na výstavě ve Frýdku-Místku tak jsou vidět i modely vozů, které se k nám dovážely touto legální cestou, nechybějí ani vozy z porevolučního období v roce 1989. „Ale návštěvníci uvidí i sportovní vozy. Celkem je vystaveno na 370 různých modelů, nechybějí dobové či propagační fotografie a podobně,“ uzavřel Polášek.

Výstavu připravilo Muzeum Beskyd Frýdek-Místek ve spolupráci s Fiat klubem Ostrava, Trabant klubem Frýdek-Místek, Klubem přátel modrého dýmu a dalšími soukromými osobami.