„Chtěl jsem připomenout historii 1. leteckého dopravního pluku a 8. leteckého stíhacího pluku. Začátkem 90. let se strhl velký odpor proti působení těchto útvarů na letišti. Lidem vadil hluk a aktivisté dokonce zablokovali přistávací dráhy, takže letouny musely doletět s posledními zbytky paliva na záložní letiště. Jenže armáda a právě její letecké síly pomáhaly při povodních v roce 1997,“ poukázal František Pavelčík. Piloti ve špatném počasí s nasazením vlastních životů evakuovali na 3500 lidí. „Zajímaly by mě pocity člověka, který nejdříve demonstroval proti vojenským letcům a po pár letech jej z bortícího zatopeného domu zachraňuje vojenský vrtulník,“ řekl Pavelčík. Na vernisáž do Muzea Beskyd dorazili i bývalí piloti. Hledali sebe a své kolegy na fotografiích, diskutovali nad jednotlivými záběry. Návštěvníci výstavu uvidí skutečné vystřelovací sedadlo, náboje z leteckých kanonů, infrahlavici samonaváděcí střely, zavěsník s raketou, raketnice nebo protitankovou raketu. Vystaveny jsou i modely letadel, letecké uniformy, přilby a vyznamenání. Fotografická dokumentace mapuje historii obou pluků. Na snímcích jsou připomenuty i havárie, z nichž některé skončily tragicky. Deset osob zahynulo při zřícení letadla IL-14 v srpnu 1964 u Nového Jičína. Tragédií skončila nehoda stíhacího letounu MIG-21 v roce 1976 v Ostravě-Výškovicích. Kvůli technické závadě začalo letadlo hořet. Jeho pilot František Doležal s ním doletěl mimo sídliště a nestačil se již katapultovat. Sám zahynul. Zachránil ale zřejmě životy desítek lidí. Pokud by stroj narazil do domů, byly by následky děsivé. Výstava Křídla nad Mošnovem potrvá v Muzeu Beskyd do 16. září.