Smalt (také email) je sklo komplikovaného chemického složení, které vytvoří na kovu celistvý ochranný povlak hladkého a lesklého charakteru. Podstatou smaltu je skelný prášek s různými příměsemi a barvítky, který se po roztavení pevně spojí s podkladem. Smaltování se používá také jako zdobící prvek na špercích a povrchová úprava drahých kovů, litiny a plechů.
Technologie smaltování byla známá už ve starověkých zemích dálného východu, v období Byzance se smaltem polévaly reliéfy tepané z kovů, odtud se pak smalt šířil do Ruska a na Západ. V českých zemích je nejstarší použití smaltu zaznamenáno na českých korunovačních klenotech a na kříži Přemysla Otakara II. Roku 1967 vzniklo občanské sdružení zabývající se problematikou uměleckého smaltu Asociace EMAIL ART. Jejím cílem je vytvořit podmínky pro rozvoj tradic smaltárenství a prosadit smalt jako žánr volného umění. Od roku 1999 organizuje tato asociace mezinárodní sympozium Frýdlantský umělecký smalt. Komisařem sympozia je Karel Bogar.
Jeho záměrem je vést akce dlouhodobě k určitému cíli. „U nás jsme sledovali jednak propagaci specifik našeho pojetí smaltu a tím i zviditelnění regionu, jako druhá fáze následovalo vytvoření sbírky Galerie uměleckého smaltu a do budoucna chceme také vytvořit menší dílnu pro práci se smaltem. Ta by posloužila k hlubšímu seznámení zájemců se smaltem,“ prozradil Bogar. Sympozia se účastní nejen domácí, ale také zahraniční výtvarníci. Část jejich děl zůstává ve Frýdlantu nad Ostravicí jako základ stálé expozice smaltů. Eva Kučerová-Landsbergová navštěvuje sympozia v Erfurtu, kde má možnost kontaktovat špičkové tvůrce.
Frýdlantská sympozia jsou svým způsobem specifická. Karel Bogar k tomu říká: „Frýdlantská sympozia smaltu jsou koncipována tak, aby soustavně přinášela nové poznatky z oblasti technologie malby a práce se smaltem a porovnávaly práci v regionu se zahraničními trendy. Naše pojetí ve Frýdlantu je spíše malířské a směřuje k výrazové obsahové malbě, zatímco ve světě stále převládají dekorativní trendy.“ „Naším zájmem do budoucna je rozšíření galerie evropského smaltu, vytvoření kvalitního katalogu a získání části prací k drobnějším propagačním výstavám,“ uzavřel Bogar.