Nehody v posledních letechBocanovice, prosinec 2014: Osobní vlak srazil v Bocanovicích muže, který na následky zranění zemřel. V provozu byla světelná i zvuková signalizace a byly spuštěny závory.

Hnojník, září 2013: Na železničním přejezdu v Hnojníku zabezpečeném výstražnými kříži, které byly doplněny dopravní značkou STOP, se střetl vlak s autem. Tři mladí cestující z osobního automobilu se těžce zranili.

Ropice, červenec 2013: Při střetu vlaku s autem se v Ropici zranila řidička osobního automobilu. Železniční přejezd zabezpečovaly pouze výstražné kříže.

Letos v červnu se tam osobní vlak střetl s nákladním automobilem. Ve vlaku se nikomu nic nestalo, vážně zraněný řidič nákladního auta však musel být transportován do nemocnice. Před čtyřmi lety vjel na stejném místě vlaku do cesty pětašedesátiletý řidič osobního automobilu. Na místě zemřel.

„Ten přejezd není nijak výrazně schovaný nebo zákeřný. Sice nemá světla, ale i ten, kdo tudy jede poprvé a dává pozor, si musí aspoň všimnout značek. Lidé hlavně asi podceňují riziko," míní řidič Petr Šigut z Frýdlantu nad Ostravicí.

Podle Evropské agentury pro železnice mají 98 procent nehod na přejezdech na svědomí účastníci silničního provozu. Ne že by neznali předpisy, spíš spěchají nebo jsou nepozorní.

Přejezd mezi Frýdlantem a Pržnem na málo vytížené komunikaci sice nedisponuje světelnou signalizací ani závorami, je ale zabezpečen výstražnými kříži, které jsou doplněny dopravními značkami „STOP". V místě nechybí ani zrcadlo. „Rozhledové poměry na železničním přejezdu odpovídají normě," poznamenal mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Drážní inspekce přesto podle něj dlouhodobě prosazuje, aby maximum železničních přejezdů bylo zabezpečeno světelnou signalizací, která je doplněna závorovými břevny. V tuzemsku je více než osm tisíc přejezdů.

Třeba na regionální trati mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Ostravicí letos Správa železniční dopravní cesty dokončila modernizaci patnácti z nich. Projekt řešil výstavbu a rekonstrukci patnácti světelných přejezdových zabezpečovacích zařízení na úrovňových kříženích. Součástí byla také obnova přejezdových vozovek a úprava železničního svršku a spodku. Celkové náklady se vyšplhaly na skoro 180 milionů korun bez DPH.

„Prvořadým cílem modernizace přejezdů bylo zvýšení bezpečnosti provozu," shrnul generální ředitel SŽDC Pavel Surý. Jak ale vyplývá z nedávné tragédie ve Studénce, ani blikající červená světla se zvukovým signálem a závory nezaručí stoprocentní bezpečnost.