Snížená viditelnost, člověk kráčející po silnici v tmavém oblečení a řidič, který nemá šanci spatřit chodce dřív než z třiceti metrů nebezpečná kombinace, jež může skončit tragicky. Například v prosinci zemřeli na cestách v regionu čtyři chodci. „Apelujeme na řidiče, aby si v tuto roční dobu více dávali pozor na pohyb na silnici i mimo vozovku, kdy právě za soumraku a šera lze snadno přehlédnout chodce," upozornil okresní policejní mluvčí Vlastimil Starzyk. Zbytečným a vážným nehodám lze podle něj účinně zabránit.

Chodci by měli používat reflexní prvky, které jsou schopny na velkou vzdálenost upozornit řidiče na pohyb ve vozovce.

Právě srážky s chodci jsou nejčastější příčinou smrtelných nehod na silnicích v regionu. Za posledních pět let zemřelo ve frýdecko-místeckém okrese čtyřiatřicet chodců. O čtyři životy méně si za stejnou dobu vyžádaly srážky s jedoucím nekolejovým vozidlem. Od začátku roku 2009 vyhaslo na silnicích v okrese celkem třiaosmdesát životů, děsivé číslo navíc umocňuje počet těžce zraněných, kterých bylo 351.

Policisté na nepříznivou situaci reagují dopravněbezpečnostními akcemi. Před pár dny například zastavovali ve Frýdku-Místku desítky řidičů a kontrolovali dodržování předpisů. Podobná opatření se mají navíc opakovat. „Chceme i tímto způsobem reagovat na nepříznivou situaci na úseku dopravních nehod, ke kterým v poslední době na našem území došlo," podotkl Vlastimil Starzyk.

Největší počet tragických dopravních nehod v okrese se za posledních pět let udál na frekventované silnici I/11 v úseku mezi Ropicí a Mosty u Jablunkova. Celkem tam podle statistik Jednotné dopravní vektorové mapy, provozované ministerstvem dopravy, přišlo o život devatenáct lidí. Silnice I/56 mezi Ostravou a Bílou se na území frýdecko-místeckého okresu stala ve stejném období osudnou pro sedmnáct obětí.