Ten se letěl na Moravě vůbec poprvé. „Jde o setkání pilotů - plachtařů z nejlepších aeroklubů z celé republiky. Ve Frýdlantu máme díky úžasnému horskému terénu jeden z nejkrásnějších horských aerodromů, který je velice oblíbený, a i proto účast pilotů je vždy hojná. Letos se sešlo na startu celkem 32 strojů, což je rekordní počet. Osm jich letělo v rámci Adrenalin Grand Prix a zbylých čtyřiadavcet ve třídě kombi. V obou kategoriích to byl skvělý závod. Kombíci si do celkové klasifikace zapsali výsledky čtyř letových dnů. Adrenalinoví letci dokonce šest. Nejvíce se dařilo domácím barvám," pověděl za pořadatele Radomír Foldyna z frýdlantského aeroklubu.

V soutěži Adrenalin GP vybojoval celkové vítězství Rostislav Stryk z Frýdlantu nad Ostravicí s celkovým součtem 26 bodů a průměrnou letovou rychlostí 85,5 km/h. Na stříbrný stupínek doletěl Jan Mareth z Hranic s tříbodovou ztrátou a bronz si z Beskyd odváží Roman Stoklasa z Brna. Konečné výsledky v kategorii FL: 1. místo Lumír Motyka z Frýdlantu nad Ostravicí s 1787 body na kontě a průměrnou délkou letu 208,7 km. Za ním uspěl František Vančura z Hranic (1777 b) a třetí skončil s 1721 body Radim Hahn ze Zábřehu.

Technické parametry strojů dělí kluzáky do sedmi tříd. „Bezmotorové létání je kromě sportovní formy hlavně o počasí. Letci spolu s rozhodčími každé ráno v osm hodin doslova žhaví speciální meteorologické servery, které buď pošlou, a nebo také ne, účastníky do závodu. V deset pak začíná pravidelný briefing s určením trasy. Pro náš závod máme tradičně vymezený otevřený letový prostor v koridoru Frýdlant nad Ostravicí - Ostrava - střední Morava - Polské Beskydy - Javorníky - Malá Fatra - Nízké Tatry. Například trasu Frýdlant nad Ostravicí - Chopok dokáží zkušení piloti za příznivého počasí urazit i za dvě až tři hodiny," dodává Radomír Foldyna.

Úplnou novinkou, která byla součástí letošního FL 2012 byl adrenalinový závod Adrenalin Grand Prix, který se letěl na Moravě vůbec poprvé. Tento typ bezmotorového létání aktuálně zažívá obrovský boom zvláště v Austrálii a Jižní Americe. Účastní se ho piloti klubových kluzáků s rozpětím křídel do 15-ti metrů bez vodní zátěže. Letci vystoupají nad Lysou horu a mají společný start s přesně stanovenou dobou, výškou a rychlostí odletu. Úkolem je protnout určený počet otočných bodů. Kdo doletí do cíle jako první, vyhrál. „My jsme tuto soutěž nasměrovali hlavně do beskydského horského terénu, který dokonale prověřil dovednosti pilotů. Na palubě každého kluzáku je záznamové zařízení (tzv. loger, pozn. red.), něco jako černá skříňka, která pracuje s GPS daty a tlakovou výškou. Z něj rozhodčí po doletu vyhodnocují přesné výsledky. Celá Adrenalin Grand Prix byla atraktivní nejen pro závodníky, ale také i pro diváky. Samotný start i dolet byl velkou podívanou, navíc celý průběh Adrenalinu mohli lidé sledovat jako on-line přenos na našem klubovém webu i v 3D rozlišení přímo namístě na velkoplošné obrazovce. Příští ročník soutěže bychom chtěli posunout zase o kousek dál," shrnuje Radomír Foldyna z Aeroklubu Frýdlant nad Ostravicí.

(nov)