Největší počet účastníků, nejtěžší písčitá trasa posledních let, největší mediální zájem a o téměř padesát procent více ostrých soutěžních kilometrů. Taková bude letošní Rallye Dakar 2008. Před účastníky se 5. ledna otevřou brány jubilejního třicátého ročníku legendární rallye.

Legenda pokračuje…

Loprais Tatra Team vyráží podle zpráv z Frenštátu pod Radhoštěm dobře připraven. Má za sebou vydatné testování ve tvrdých podmínkách tuniské pouště, ale vydatně posílil i na poli technického vývoje a zkvalitnění asistence.

„Máme na co navazovat. Nejen na šest vítězství legendárního Karla Lopraise, jehož v této bilanci ještě nikdo v kategorii kamionů nedostihl, ale také na třetí místo v posledním ročníku, na nějž v nejtěžší konkurenci v historii závodu dosáhl Karlův synovec Aleš. Při své první účasti za volantem kamionu plně uspěl a po další celoroční přípravě chce pokračovat v započatém díle,“ uvedl navigátor a zpravodaj týmu Jiří Vintr. „Mimochodem, dosavadní jubilejní ročníky Dakaru, tedy desátý a dvacátý, nesou u kolonky vítěz pouze jméno Loprais a vůz Tatra,“ dodal.

Novinky a změny

Loprais Tatra Team připravil pro blížící se závod nový soutěžní speciál Tatra 815 4×4 čerstvě ustavené kategorie Superproduction. Jejím hlavním znakem je možnost postavit závodní vůz prakticky z jakýchkoliv sériově vyráběných komponentů, a také možnost posunout motor o 400 mm dozadu, a tím výrazně zkvalitnit jízdní vlastnosti rozložením hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Přibližně polovina špičkových týmů se rozhodla jít touto cestou a Loprais Tatra Team není výjimkou. Nový vůz tedy opět pohání osvědčený osmiválec Deutz. Vůz je až o 500 kg lehčí, díky nové superlehké nástavbě z karbonových vláken. „Při testování v Tunisku jsme zkoušeli nová nastavení tlumičů i stabilizátorů a myslím, že jsme se přiblížili k optimu,“ říká o novém autě řidič Aleš Loprais.

Změny zaznamenala i soutěžní posádka, tým se tak vrátil k tradičnímu schématu trojčlenné posádky. Navigátorem v soutěžním voze bude Ladislav Lála, který si dakarskou premiéru odbyl v loňském ročníku. Mechanikem je Milan Holáň, který se výrazně podílel na stavbě a technickém vývoji nového vozu. Stále větší roli hrají na Dakaru asistence.

Asistenční kamiony budou dva

Loprais Tatra Team poprvé vyráží hned s dvojicí asistenčních kamionů. Ten menší bude pilotovat Michal Ptáček. Vůz je osazen novou skříňovou nástavbou, která poveze nejen náhradní díly a pneumatiky, ale i improvizovanou ložnici pro soutěžní posádku. „Jsme přesvědčeni, že i fyzická připravenost posádek může hlavně během druhé poloviny soutěže hrát svou roli. Proto bylo třeba udělat něco pro to, aby soutěžní posádka měla šanci se kvalitněji vyspat i v pouštních podmínkách,“ podotýká Milan Loprais.

Druhým asistenčním vozidlem je legendární Tatra 815 6×6, přezdívaná Babča. Poveze náklad těžších náhradních dílů a bude pilotována dalším z dakarské rodiny Lopraisů, Karlovým synem Leošem, jemuž bude sekundovat zkušený mechanik Petr Hamerla. Nedílnou součástí týmu je i novinářský vůz neboli press car, kterým je i letos Nissan Navara.

Splněný sen

I tentokrát bude řízen šestinásobným vítězem Dakaru Karlem Lopraisem. Členem posádky bude manažer týmu a Karlův bratr Milan Loprais a také týmová mediální spojka, tedy zpravodaj týmu Jiří Vintr a herec David Suchařípa. Oba se budou starat o náležité zpravodajství z dějiště soutěže a pořizování fotografických a filmových materiálů pro další mediální využití.

„Účastí na Dakaru se mi plní dávný sen a stále tomu nemůžu uvěřit. Dakar na mě vždy působil jako něco neuvěřitelně velkého a silného a já mohu být při tom, ještě k tomu s jednou z největších legend této soutěže,“ říká o své účasti populární herec David Suchařípa.

Loprais Tatra Team navazuje na tradici a na start do Lisabonu vyrazí na Nový rok z Frenštátu pod Radhoštěm.

 

Posádky Loprais Tatra Teamu pro Rallye Lisabon – Dakar 2008

 

Závodní vůz (startovní číslo 602) – Tatra 815 4×4

Aleš Loprais – pilot

Milan Holáň – mechanik

Ladislav Lála – navigátor

Asistenční vůz – Tatra 815 4×4

Michal Ptáček – řidič, mechanik

Ladislav Csekey – navigátor, mechanik

Asistenční vůz – Tatra 815 6×6 „Babča“

Leo Loprais – řidič, mechanik

Petr Hamerla – navigátor, mechanik

Press car – Nissan Navara 2,5 td

Karel Loprais – řidič

Milan Loprais – manažer týmu

Jiří Vintr – zpravodaj týmu, navigátor

David Suchařípa – herec, zpravodaj týmu