Ještě většího provozu by se letiště mohlo dočkat po otevření nákladního terminálu s dobrou návazností nejen na silnici, ale také na železnici. Zvyšující se množství letecky přepravovaného nákladu, tzv. cargo, potvrzují i oficiální údaje. „V roce 2010 bylo na našem letišti odbaveno 1 926 579 kg nákladu. Pro srovnání, o rok dříve to bylo 1 736 202 kg,“ sdělila mluvčí Letiště Leoše Janáčka Ostrava Michaela Kubešová.
Pošta dala přednost kamionům
Dlouholetou specialitou byla pravidelná noční linka České pošty mezi Ostravou a Prahou. Osudnou se jí stala dálnice. Letecká pošta byla zrušena, když autostráda D1 dosáhla až k Ostravě.
„Poslední let na vnitrostátní přepravě poštovních zásilek se konal ve čtvrtek 30. září 2010. Důvod je prostý. Díky dostavbě ostravské dálnice byla přeprava přesunuta zpět na zem, tedy na silnici. Výsledkem jsou značné finanční úspory. Speciální letecká linka na trase Ostrava Mošnov – Praha Kbely – Ostrava Mošnov byla zprovozněna 4. listopadu 1994. Důvodem tehdy bylo dodržení limitu pro doručení zásilky následující pracovní den po dni podání. Letadlo překonalo jednosměrnou trasu za 65 minut a létalo se pětkrát týdně,“ informovala Deník Kateřina Koubová z odboru komunikace generálního ředitelství České pošty.
Nákladní letadla nestíhají
Nákladní letecká přeprava má v Mošnově budoucnost. Ostravsko je stále průmyslovým regionem, jehož produkty míří do světa a stále více zásilek letadla přivážejí do místních továren a firem. Čas od času jsou právě z ostravských podniků připraveny k leteckému transportu skutečné perličky, se kterými si poradí jen ti největší létající obři.
„Na objednávku našeho jihokorejského zákazníka jsme před časem letecky vypravili dvě lodní hřídele. Transport byl proveden letounem AN-124 Ruslan, který je schopen přepravit náklad o hmotnosti až 150 tun,“ potvrdila mluvčí hutní společnosti Vítkovice Eva Kijonková.
Podstatný vliv na zvyšování podílu nákladní letecké dopravy má i automobilka Hyundai v Nošovicích. „Letiště v Mošnově využíváme poměrně významně, a to zejména pro nákladní dopravu. Letadly posíláme například některé části automobilů do výzkumných center. Naopak, k osobní přepravě do Koreje využíváme přímých letů z Vídně,“ uvedl zástupce firmy.
Patrně nejvíce zásilek přilétá každý pracovní den na pravidelných letech pod křídly společnosti DHL. Ta musela za dobu svého působení několikrát měnit nákladní letadla za větší, aby stačila pokrýt zájem.
„Vzhledem k neustále narůstajícímu objemu zásilek jsme postupně měnili letoun s tonáží 1,7 tuny za Saab340 s kapacitou 3,7 tuny. I ta však byla koncem roku 2010 nedostačující, a proto nyní využíváme kontejnerový AN26 s maximální kapacitou 5,5 tuny,“ sdělila Deníku mluvčí DHL Pavla Křapová s tím, že další rozšíření a zkvalitnění poskytovaných služeb firma očekává od otevření nového cargo terminálu. „Pronajmeme si část terminálu o celkové rozloze téměř 1500 m2. Očekáváme lepší technické i provozní zázemí,“ dodala mluvčí Křapová.
Ostravské letiště se specializuje
Letiště v Mošnově je pro nákladní dopravu velmi příznivé. Po pražské Ruzyni druhou nejdelší dráhu v zemi (a také v blízkém regionu Polska a Slovenska) o délce 3,5 kilometru mohou používat i ta největší letadla při maximálním zatížení.
Letiště má moderní navigační zařízení umožňující provoz i za nepříznivých povětrnostních podmínek, zejména snížené viditelnosti. Jestliže Ostravsko nepovažují za lukrativní klasické či nízkonákladové aerolinky pro své pravidelné linky, zcela jistě jej začínají upřednostňovat provozovatelé osobních i nákladních letadel pro specializované servisní služby.
Za své domovské má letiště Mošnov holding CCG patřící do skupiny Geofin. Jejími dcerami jsou společnosti JOB AIR Technic provádějící servis a opravy letadel, letecká škola a aerotaxi LET´S FLY a také CCA zabývající se osobní i nákladní leteckou dopravou. Nákladní speciály CCA však mají podstatnou část zakázek v zahraničí. „Specializujeme se na expresní přepravu zásilek o hmotnosti necelých 4 tun. Pro tyto účely máme menší letadla Saab 340 v úpravě pro nákladní dopravu,“ informovala Deník mluvčí společnosti Hana Georgiánová.
Nejčastěji létají v útrobách nákladních letadel kusy nových automobilů
Zájem o leteckou nákladní dopravu na Ostravsku stoupá, přesto má zdejší společnost CCA, s. r. o., většinu zakázek v zahraničí. O nákladní letecké dopravě Deník informoval ředitel společnosti Petr Lahres.
Kolik letadel vaše společnost provozuje, kolik jich je vyhrazeno pro nákladní dopravu a jaké mají parametry?
V současné době máme 8 letadel; čtyři pro přepravu cestujících a čtyřil cargo k přepravě zboží s parametry pro 3850 kg nákladu s ložnou plochou 35 metrů krychlových.
Kam všude vaše letadla s nákladem létají, nebo odkud ho přivážejí?
V současnosti létáme z Německa do Švédska, dále add-hoc lety v rámci Evropy popřípadě sever Afriky. Jedná se většinou o autodíly.
Dopravujete náklad jen z letiště na letiště? Jaké služby nabízíte?
Jen z letiště na letiště. Objednavatelé obvykle požadují dopravu „door to door“, což ve spolupráci zajišťují logistické firmy.“
Můžete zařadit vaši firmu v rámci tuzemské či zahraniční konkurence?
Naše firma je specifická: provozujeme pasažérskou dopravu i cargo. Přestože jsme malá firma s asi 80 zaměstnanci, tak v rámci pasažérské dopravy jsme v rezervačních celosvětových systémech, jejichž využití je obvyklé pro velké provozovatele. Naše společnost má strukturu regionální letecké společnosti „tradičního“ typu. Nejsme „low cost“ airline.
Vyplatí se letecká doprava v rámci republiky?
Obecně platí, že lety mezi kontinenty jsou finančně výhodnější než lety v rámci Evropy. Ty jsou naopak výhodnější než lety regionální. Regionální letecká doprava je považována za nejnáročnější, neboť vyžaduje stejné odborné předpoklady jako lety na delší vzdálenost při nižší kapacitě sedaček a menší „ochotě“ cestujících zaplatit vyšší cenu.
Existuje v nákladní dopravě něco podobného jako nízkonákladoví přepravci v osobní?
Pokud se bavíme o „low costech“ tak, jak je známe v pasažérské přepravě, pak v nákladní dopravě takového přepravce neznám. Samozřejmě se každý dopravce snaží snižovat náklady všemi možnými způsoby.“
Bývají letadla vytížena v obou směrech nebo dokážete právě díky logistice zajistit i několik destinací na jedné štaci?
Naše společnost prodává letoun celý. „Nedovytěžujeme“ tedy lety. Jsou v podstatě dva případy našeho provozu: letíme pravidelně pro naše zákazníky lety, které zaplatí celé, ať veze čtyři tuny nebo metrák. Obvykle se jedná o dlouhodobou spolupráci. Nebo letíme add-hoc charter z místa A do místa B. Opět zákazník platí celý let.
Převáželi jste nějaký extra náklad?
Ne, obvykle se jedná o díly do aut. Občas přepravujeme ryby, kuřata a podobně.
Jsou místa, kam letět nemůžete?
Do míst, která jsou vyloučena z pojistného plnění – například Irán, Irák. V jednotlivých případech je ale možné získat povolení od pojišťovny k letu. Dále jsou to letiště, která jsou svými parametry nevhodná pro přistání či odlet letadel SAAB 340.
Je na Ostravsku o leteckou nákladní dopravu zájem?
Je zejména z oblasti automobilového průmyslu. Většinu cargo letů však zahajujeme a končíme mimo ČR.
Jak se vám podniká na ostravském letišti?
Máme tady slušné zázemí a cítíme podporu Letiště Ostrava.
Je možné, aby se letiště v Mošnově s ohledem na průmyslový ráz regionu specializovalo právě na nákladní dopravu?
Nemyslím si, ideální je kombinace pravidelné přepravy cestujících, carga a charterových letů.
V čem by mohl kraj rozvoji tohoto odvětví v regionu pomoci a jak pomáhá?
Moravskoslezský kraj významně podpořil naši první pravidelnou linku do Vídně v roce 2005. Bez této podpory by dnes tato linka určitě nelétala. Tím, že jsme se angažovali v mnoha zemích Evropy – například v Německu, Švédsku, Finsku, Norsku, Rumunsku a jinde – máme srovnání s podobným provozem i jinde. Obvykle je regionální doprava tohoto typu dotována místní samosprávou.
V rozhovoru jsou použity fotografie společnosti CCA
Rozvoji nákladní dopravy by měly pomoci tři projekty, které jsou v současné době realizovány u mošnovského letiště.
Kraj podporuje projekty, které zvýší kapacitu nákladní dopravy. V jihozápadní oblasti letiště se pracuje na stavbě hned tří terminálů. Jedná se o letecké, železniční a multimodální cargo. „Jde o tři samostatné terminály jednoho investora, které jsou soustředěné v jednom prostoru Multimodálního logistického centra Ostrava–Mošnov v těsném sousedství Letiště Leoše Janáčka. Investorem všech tří staveb je společnost HB REAVIS GROUP CZ,“ informovala mluvčí krajského úřadu Šárka Vlčková.
Stavební práce běží v areálu leteckého carga. Hotovo by mělo být už letos. Stěhování do jeho prostor už potvrdila společnost DHL, která nyní působí v provizorních podmínkách v sousedství.
„Stavby multimodálního carga a železničního carga jsou v projektové přípravě. Areály budou vlečkou spojeny s letištěm. Investorem kolejového napojení je Moravskoslezský kraj. Ten jako vlastník v rámci projektů spolufinancovaných EU realizuje na letišti opatření ke zvýšení odbavovací kapacity a bezpečnosti provozu. Jejich výstavba je nutným předpokladem pro další rozvoj letiště a zvýšení jeho konkurenceschopnosti,“ dodala Vlčková. Vizualizace: hbreavis.com
DHL musí kvůli zájmu o rychlou přepravu zvyšovat kapacitu letadel
Zásilek směřujících letecky nákladními speciály na Ostravsko i opačným směrem do světa neustále přibývá. V rozhovoru pro Deník to potvrdila mluvčí českého zastoupení společnosti DHL Express Pavla Křapová.
Jak se letecká nákladní doprava na Ostravsku vyvíjí?
Naše společnost působí na ostravském letišti v Mošnově již od roku 2005, kdy jsme začínali s letem Ostrava – Praha – Ostrava. V té době jsme denně přepravovali přibližně tunu zásilek denně. Od 5. června roku 2006 jsme se stejným typem letadla a/c L410 UVP, jehož kapacita je 1,7 tuny, zavedli nové letecké spojení s naším překladištěm v německém Lipsku. Společně s asijským Hongkongem a americkým Wilmingtonem jde o jedno ze tří nejdůležitějších přepravních center v rámci celosvětové sítě společnosti DHL. Nová linka Ostrava – Lipsko – Ostrava byla již v té době velkou konkurenční výhodou v oblastech Moravskoslezského, Olomouckého a Zlínského kraje. Hlavní výhodou pro naše zákazníky je výrazné rozšíření doby obsluhy v regionu, které nám umožní zásilky dříve doručit a později vyzvednout. Přes překladiště v Lipsku tak máme propojenou oblast střední a severní Moravy s celým světem.
Vzhledem k neustále narůstajícímu objemu zásilek jsme v roce 2007 změnili typ letounu na Saab340 s kapacitou 3,7 tuny. I přes velmi krizové roky 2008 a 2009 jsme tuto kapacitu letadla plně využili a koncem roku 2010 nám byla kapacita Saabu již nevyhovující. Proto jsme zkraje letošního roku změnili opět typ letadla na kontejnerový AN26 od společnosti RAF Avia s maximální kapacitou 5,5 tun. Časy odletů a příletů zůstávají díky téměř totožné letové rychlosti obou strojů stejné.
Lze uvést nějaká čísla k porovnání objemu?
Od začátku našeho působení na letišti v Mošnově se nám každoročně daří navyšovat přepravní objemy. Jak je již výše uvedeno, musíme těmto nárůstům uzpůsobovat i typy letadel, které k přepravě využíváme. U současného modelu letounu AN26 je sice kapacita o 2 tuny vyšší oproti donedávna využívaného letadla Saab340, ale díky stále rostoucím objemům v tomto regionu bude nutné přepravní kapacitu na trase Ostrava – Lipsko ještě zvýšit. V tuto chvíli pracujeme na dalším řešení přepravy tak, abychom zajistili hladký transport všech exportních zásilek do našeho překladiště v Lipsku.
Dá se říci, „co“ se letecky přepravuje nejčastěji?
Obecně se dá říci, že jsme schopni přepravit cokoliv a to do více než 220 zemí. Ať už se jedná o dokumenty, náhradní díly, hi-tech komponenty, textil nebo i například lékařské odběry/vzorky. Naším cílem je poskytnout zákazníkům DHL kvalitní expresní servis a spolehlivé doručení jejich zásilek. Díky naší kvalitní mezinárodní síti jsme schopni řešit například nouzové situace, které vyžadují doručení tentýž den či nabídnout našim zákazníkům garantovanou dobu doručení.“
Je znatelný nárůst v souvislosti s činnosti automobilky Hyundai?
„Společnost Hyundai je jedním z významných zákazníků DHL v tomto regionu, jenž využívají našich služeb a jejich zásilky samozřejmě také přispívají k růstu přepravních objemů.“
Zajišťujete dopravu nejen mezi letišti, ale od odesílatele po příjemce…
„Naše společnost nabízí svým klientům tzv. door to door servis ( „ze stolu na stůl“), což znamená osobní vyzvednutí zásilky u odesílatele a následné doručení přímo do rukou příjemce. Cestu zásilky na místo určení může zákazník sledovat on-line prostřednictvím nástroje pro sledování zásilek na www.dhl4you.cz nebo na www.dhl.cz. Na klientovo vyžádání si může zásilku osobně vyzvednout i přímo na letišti v Mošnově na naší recepci, která je v pracovní dny otevřena od 8 do 18 hodin a v sobotu pak od 11:30 do 12:00 hod.“
Na mošnovském letišti se připravuje nový nákladní terminál. Budete jej využívat?
„Společnost DHL se rozhodla pronajmout část nového cargo terminálu a to o celkové rozloze téměř 1500 m2. Přemístění našeho provozu do nového terminálu, který nabízí lepší technické i provozní zázemí, nám umožní ještě více některé naše procesy zkvalitnit a zároveň zrychlit s pozitivním dopadem na produktivitu. Předpokládaný termín stěhování je letošní červen.“
Můžete uvést, jaká letadla zásilky na Ostravsko přepravují, jaké mají parametry, pokud jsou upraveny jinak než klasicky z výroby?
„Jak je již popsáno v první odpovědi, naše společnost od počátku svého působení na ostravském letišti v Mošnově využívala již několik typů letadel. Všechny letouny byly upraveny na cargo verze, přičemž první dva z nich (L410 UVP a Saab340) byly tzv. looseload – prostor pro volně uložené zásilky. Stávající typ letounu AN26 má již kontejnerovou verzi se čtyřmi pozicemi. Globálně ovšem DHL využívá desítky typů letadel po celém světě, ať už se jedná o Boeing 747 s celkovou kapacitou 103 tun, či různé typy Airbusů a letadel typu Dakota až po letouny typu ATR72 nebo Metro III.“