Auta s klasickou manuální převodovkou a třemi pedály jsou na ústupu. Závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v Nošovicích, ve kterém loni v srpnu začala výroba už druhé generace elektromobilu Kona Electric, na sklonku února ukončil produkci manuálních převodovek v hale Převodovkárna č. 1. Obdobně jako bývalá hala Převodovkárna č. 2 bude přebudována v provoz společnosti Mobis zaměřený na montáž bateriových systémů pro elektromobily.

Pitevní sál.
O Noc práva ve Frýdku-Místku je velký zájem. Volných míst ale ubývá

Poptávka po vozech s manuální převodovkou dlouhodobě klesá. Jestliže ještě v roce 2018 mělo 59 % aut vyrobených v Nošovicích manuální převodovku, loni to bylo pouhých 24 %. Naopak podíl elektromobilů, které z principu manuální převodovku nemají, roste. Pro nošovický závod je tak přebudování další výrobní haly vstříc elektrické budoucnosti důležitou investicí zejména v dlouhodobém horizontu. Díky adaptaci na rozvoj elektromobility má i do budoucna hrát pro celou skupinu Hyundai významnou roli.

V roce 2023 bylo v HMMC vyrobeno celkem 186 tisíc šestistupňových manuálních převodovek, z nichž přibližně 120 tisíc zamířilo do závodů Kia na Slovensku a Hyundai v Turecku. Meziročně šlo o cca 15 % pokles. Směr Slovensko nabírá také část produkce „baterkárny“ nošovického Mobisu, a to prozatím pro hybridní a plug-in hybridní vozy Kia.

Co vzkázal premiér Petr Fiala do Ostravy?
Premiér Fiala vzkazuje do Ostravy, jak je stát schopen zasáhnout v krizi Liberty

Výroba bateriových systémů vypukla v nošovické průmyslové zóně ke konci roku 2022. Od loňska se tam kompletují baterie také pro novou elektrickou Konu. V hale Převodovkárna 1, která teď dosloužila, začnou stavební práce po vyklízení prostor nejpozději v létě. Přeměna v novou „baterkárnu“ by měla být dokončena na jaře příštího roku.

Devadesát procent ze zhruba dvou stovek zaměstnanců Převodovkárny napříč všemi profesemi nalezne náhradní pozici na jiném pracovišti v HMMC. Společnost počítá s tím, že po dobu několika měsíců bude držet „nadstav“ zaměstnanců, což usnadní zaškolení zaměstnanců na nových pracovištích. Nové pracovní příležitosti se objeví také právě v chystaném provozu Mobisu.

Hostem dalšího dílu Byznys kafe je generální ředitel společnosti BlueBen Leopold Benda
Lidé i obce mohou ušetřit za elektřinu. Komunitní energetika v ČR nabírá na síle

Ukončení provozu v hale Převodovkárna TM1 neznamená, že by zákazníci už nemohli dostat auto z Nošovic s manuální převodovkou. Nově budou tyto převodovky dodávány z Asie.

Celkově bylo v HMMC za více než 15 let vyprodukováno přibližně 5,26 milionu manuálních převodovek, 80 % z nich tvořily 6stupňové převodovky. Většina produkce byla určena pro potřeby nošovického závodu a sesterský výrobní závod Kia na Slovensku.

Podíl manuálních převodovek v autech z Nošovic (v jednotlivých letech od r. 2008 do r. 2023)

· 2008: 90 %

· 2009: 88 %

· 2010: 84 %

· 2011: 80 %

· 2012: 77 %

· 2013: 71 %

· 2014: 69 %

· 2015: 68 %

· 2016: 60 %

· 2017: 59 %

· 2018: 59 %

· 2019: 52 %

· 2020: 36 %

· 2021: 31 %

· 2022: 30 %

· 2023: 24 %

K TÉMATU

Vysokokapacitní závod HMMC s technicky vyspělým výrobním zařízením zahájil v Nošovicích výrobu v listopadu 2008.

Se svými více než 3 200 zaměstnanci disponuje kapacitou výroby až 1 400 vozů denně a více než 300 tisíc automobilů ročně.

Loni automobilka vyrobila dohromady 340 500 aut, což je meziročně o 12 tisíc vozů více. Rekordním byl rok 2016, kdy bylo v Nošovicích vyrobeno 358 400 aut.

Největší podíl výroby dlouhodobě připadá na model TUCSON, který tvoří přibližně 70 % celkové produkce nošovické automobilky. Automobily z HMMC se prodávají ve více než 70 zemích na pěti kontinentech.

Plán výroby pro letošní rok je stanoven na 330 890 vozů.