Obchodníci sice každým rokem obohacují svou nabídku o různé druhy biopotravin, zvyšuje se poptávka. Na celkovém prodeji se ale biopotraviny podílejí jen nepatrným zlomkem.

Například podle mluvčí společnosti Tesco Jany Matouškové nabízí tento obchodní řetězec šedesát tisíc druhů zboží. „Z toho je 131 druhů potravin, které jsou v biokvalitě. Nabízíme trvanlivé i čerstvé potraviny včetně ovoce a zeleniny. Poptávka po biopotravinách výrazně roste. Nejvíce se prodávají ovoce a zelenina, zájem je hlavně o banány, květák, rajčata, cibuli, mrkev. Lidé nakupují i vejce a maso v biokvalitě. Dá se říci, že s rostoucí informovaností zákazníků vzrůstá i poptávka,“ uvedla Matoušková.

Zájem o biopotraviny se stabilně zvyšuje i podle Petra Chadraby, mediálního zástupce společnosti Ahold, která u nás provozuje řetězce Albert a Hypernova. „Za poslední dva roky jsme zaznamenali nárůst o třicet až čtyřicet procent. Předpokládáme, že v následujících letech bude zájem dále stoupat, až se ustálí na úrovni západních trhů. Prodeje biovýrobků v České republice ještě nedosahují výše obvyklé v západní Evropě. Ve větších městech je poptávka po biovýrobcích vyšší. V některých prodejnách Hypernova jsme v posledním půlroce nejvíce kupovali biomléko a mléčné výrobky obecně, čerstvou zeleninu, cereálie, ale také maso a masné výrobky v biokvalitě,“ dodal Hadraba.

Obchodník, který na severovýchodě republiky nabízí ekologicky produkované výrobky včetně ovoce a zeleniny však míní, že nárůst prodeje tohoto zboží v supermarketech nebude příliš strmý. „Otázka je, jak dlouho bude zvýšená poptávka po bioproduktech v marketech pokračovat. Co jsem vypozoroval, nabízejí ve velkých obchodech převážně dovozové biopotraviny. Tomu odpovídají i ceny. Konkurence je určitě zdravá, ale spíše jsem zastáncem toho, aby se na pulty tuzemských prodejen dostávala hlavně biozelenina a ovoce od našich zemědělců,“ dodal ekofarmář, který si nepřál zveřejnit své jméno.