„Jsou to většinou horníci s dlouholetou praxí," vysvětlil mluvčí firmy Vladislav Sobol a dodal: „Snažíme se jim vyjít maximálně vstříc, proto pro ně firma zajišťuje společnou dopravu autobusy, čehož využívá zhruba dvě stě zaměstnanců. Autobusy jezdí z Turzovky, Kysuckého Nového Mesta, Čadce a Skalitého, horníky vozí na Důl ČSM a Důl Darkov.

„Zaměstnanci v autobusech nemusí platit hotově, prokazují se čipovou kartou a jízdné se jim automaticky sráží ze mzdy," upřesnil možnosti při dopravě havířů ze Slovenska na karvinské šachty mluvčí OKD.

Řádově desítky pracovníků ze Slovenska zaměstnávaly v uplynulém roce Třinecké železárny či kunčická huť ArcelorMittal. Nošovická automobilka Hyundai Motor Manufacturing Czech pak zaměstnávala k 1. únoru loňského roku 3298 pracovníků, z toho bylo 78 Slováků.

Z údajů ostravského úřadu práce vyplývá, že loni byli z různých profesí zahraniční pracovníci nejvíce využíváni jako číšníci, servírky, specialisté v peněžnictví a pojišťovnictví, dělníci na stavbách i kuchaři či pomocní kuchaři.

„Zedníků ze Slovenska v celém kraji pracuje poměrně hodně. Většinou jezdí na stavby party zedníků, dělají třeba týden v kuse a pak odjíždějí na pár dní domů. Jen pokud bydlí těsně za hranicí, se jim může vyplácet dojíždět den co den třeba těch sto kilometrů autem. Běžně to ale nedělají, protože by se stejně vraceli domů pozdě večer a druhý den by museli absolvovat stejnou cestu. To raději přespí na ubytovně," vysvětlil odborník znalý situace ve stavebnictví.

Ke konci předloňského roku pracovalo v Ostravě více než pět tisíc lidí ze zahraničí, téměř 3,3 tisíce z nich byli občané Slovenska.