Nový vlak, jehož skříň a ostatní části byly vyrobeny ve Stadleru, má rozšířit nabídku oblíbených turistických vlaků po nejatraktivnějších tratích ve Švýcarsku. Deník Zdopravy.cz měl možnost se vlakem projet ještě před tím, než bude oficiálně na tuto trasu nasazován.

Celkem 115 kilometrů dlouhou trasu překoná za tři hodiny a patnáct minut. O rychlost tu ale nejde: hlavní je samotný zážitek z cesty po trati, která spojuje Ženevské jezero s centrem Bernských Alp. Během tří hodin se několikrát kompletně promění krajina: od vinic kolem Montreux přes horské scenérie u Rossinière a Gstaadu a dál do oblasti Bernských Alp s výhledy na čtyřtisícové vrcholy a jízdu kolem jezera Thunersee.

Vyhřívané sedačky, změna rozchodu za jízdy. Švýcaři představili nový luxusní vlak.Vyhřívané sedačky, změna rozchodu za jízdy. Švýcaři představili nový luxusní vlak.Zdroj: Jan Sůra

Desítky let úvah o trase bez přestupu

O propojení jedním vlakem bez přestupu se mluví na této trati desítky let, dlouho se uvažovalo například o vybudování třetí kolejnice. Z Montreux do Zweisimmen je rozchod 1 000 mm, dále 1 435 mm. V roce 2008 došlo k rozhodnutí o vývoji posuvného podvozku, který zvládne změnu rozchodu za jízdy. Kvůli tomu došlo ve Zweisimmenu k vybudování speciální rampy, na které dochází za jízdy ke změně rozchodu při rychlosti 15 km/h. Nikde jinde na světě neexistuje podobná technologie, která by uměla změnu rozchodu z 1 000 na 1 435 mm.

Problémy se signálem i internetovým připojením jsou i na některých nejvytíženějších tratích v Česku
Ve vlaku bez signálu i internetu. Peníze na stožáry u koridorů jsou v ohrožení

Každý podvozek váží 3,9 tuny, jeho výrobcem je Alstom. Ke změně dochází nadzvednutím podvozku. Výška nástupní hrany se také mění, z 55 centimetrů u normálního rozchodu na 35 centimetrů u metrového rozchodu.

MOB a BLS si objednaly celkem 23 vozů a 58 podvozků. Náklady na pořízení dosáhly 89 milionů franků. Design je od studia PininFarina. Autoři se museli vypořádat s novými bezpečnostními předpisy. Nové soupravy nejsou jednotky, i když mají z každé strany stanoviště strojvedoucího. Důvodem je především prudký sklon v některých částech trati, proto soupravu táhne či sune lokomotiva.

Vyhřívané sedačky, změna rozchodu za jízdy. Švýcaři představili nový luxusní vlak.Vyhřívané sedačky, změna rozchodu za jízdy. Švýcaři představili nový luxusní vlak.Zdroj: MOB - GoldenPass

Nabídne celkem tři cestovní třídy: druhou, první a třídu Prestige s otočnými a vyhřívanými sedačkami. Interiér má zásadní českou stopu: všechny sedačky byly vyrobeny ve společnosti Borcad z Fryčovic. Detailněji jsou soupravy popsány v informační brožuře.

Provozovatel věří v postupný návrat návštěvníků zejména z USA a Asie, kteří mají švýcarské panoramatické vlaky v oblibě. Nabídnout chce i prvotřídní servis z místních produktů: lokální sýry, uzeniny, sušené maso, víno či kaviár z Frutigenu. Jízdenky nejsou úplně nejlevnější záležitostí: jednosměrná v první třídě vyjde na 113 franků.

Zdroj: Youtube

Vlak bude do června jezdit jednou denně každým směrem, od červnové změny jízdního řádu nasadí dopravci čtyři páry spojů denně.