„Oznámení o zahájení řízení o odstranění staveb je pouze zákonem vyžadovaným prvním krokem v plánovaném procesu povolování změn. Zákon totiž neumožňuje jinou variantu než zahájit proces řízením o odstranění stavby při povolování takových změn stavby, jejichž realizace byla již zahájena,“ snaží se vnést světlo do vyvstanulého problému Petr Vaněk, mluvčí společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC).

O problémech automobilky Hyudai jsme informovali v článku: Bude Hyundai bourat továrnu?

Aby prakticky uvedl, co se vlastně změnilo, dále vysvětluje: „V průběhu výběrového řízení na dodavatele technologií bylo zjištěno, že může dojít k některým změnám dispozic hal. Jde například o jejich zkrácení o deset až dvacet metrů, a to v důsledku instalace modernějšího zařízení vyžadujícího menší nároky na prostor. S tím logicky souvisejí i návazné změny řešení vnitřní dispozice a napojení infrastruktury.“

Hyundai podle Vaňka také sám oznámil stavebnímu úřadu v Dobré potřebu povolení uvedených změn. Ten pak až na základě této skutečnosti provedl na konci října kontrolní prohlídku, při které byly potvrzeny změny předtím oznámené společností. Zítra pak bude tomuto stavebnímu úřadu Hyundaiem předložena kompletní dokumentace změn a žádost o jejich povolení. Stavební úřad je ze zákona povinen ihned poté řízení o odstranění staveb přerušit a po povolení změn jej zastavit.

„V žádném případě nepředpokládáme jakékoliv ohrožení průběhu výstavby dle schváleného harmonogramu. Hyundai se také ohrazuje proti zpochybnění deklarovaného závazku společnosti vůči životnímu prostředí a společenské zodpovědnosti vyjádřené jedním z partnerů Deklarace porozumění. Z našich argumentů jasně vyplývá, že tyto kroky nemohou mít negativní vliv na životní prostředí, naopak přispějí ke snížení spotřeby energií,“ pokračuje v obhajobě Vaněk. „I nadále usilujeme o to, být dobrým, zodpovědným a spolehlivým sousedem a partnerem jak občanům v bezprostředním okolí našeho vznikajícího závodu v Nošovicích, tak Moravskoslezskému kraji a celé České republice,“ dodává ještě mluvčí.

 

Automobilka v bodech

* – Zkušební výroba by se v továrně Hyundai měla rozjet v září příštího roku, na sériovou výrobu pak závod najede na jaře roku 2009.

* – To by mělo z linek sjíždět dvě stě tisíc aut ročně. V plném zápřahu pak továrna bude v roce 2011, kdy bude vyrábět ještě o sto tisíc vozidel ročně více.

* – Na výrobě tří typů aut se v té době bude podílet tři a půl tisíce zaměstnanců.

* – Stavba továrny na dvouset hektarové ploše v nošovické zóně přijde jihokorejského investora podle posledních odhadů i díky nákladným technologiím na 1,12 miliardy eur, tedy přibližně 30 miliard korun.

* – Dalších 0,4 miliard eur by pak v kraji, který trpí jednou z nejvyšších nezaměstnaností, měli proinvestovat subdododavatelé Hyundaie.

 

 

EPS: Korejci ignorují zákony

 

Obrovská plocha a na ní množství továrních hal. Tak nyní vypadá automobilka Hyundai při pohledu z okolních beskydských kopců. Všechno však může být brzy jinak. Továrna, jejíž stavba je před dokončením, by se mohla totiž začít bourat. Kvůli nedodržování stavebního povolení to údajně hrozí až pěti halám.

„Automobilka Hyundai při budování své továrny opět porušuje zákony České republiky. Nejnověji to zjistil stavební úřad v Dobré při místním šetření přímo na staveništi v průmyslové zóně v Nošovicích,“ říká Jiří Nezhyba z Ekologického právního servisu (EPS), který na průběh výstavby nošovické továrny jako jeden ze signatářů Deklarace porozumění bedlivě dohlíží.

Vyjádření přímo od stavebního úřadu v Dobré se včera nepodařilo získat. Jeho vedoucí Václav Kocich si vzal totiž podle starostky obce Alice Tancerová dovolenou. Ona sama situaci odmítla komentovat.

I tak je zde ale prohlášení EPS, které už řadu měsíců poukazuje na řadu nesrovnalostí při výstavbě závodu. Vše začalo špatnou kanalizací. Tentokrát však podle Nezhyby nezákonný postup automobilky dosáhl takové míry, že stavební úřad v Dobré zahájil řízení o odstranění hned pěti rozestavěných hal továrny Hyundai.

 

Moravskoslezskému kraji nepřísluší posuzovat rozhodnutí stavebního úřadu v Dobré či zasahovat do jeho kompetencí. Přestože v této chvíli nedisponuji podrobnými informacemi, předpokládám, že je v zájmu společnosti Hyundai doložit stavebnímu úřadu co nejdříve nezbytnou dokumentaci. Rozhodně se nedomnívám, že by byla investice společnosti Hyundai ohrožena.“

Evžen Tošenovský, moravskoslezský hejtman

 

Nejde přitom o žádné drobné či méně podstatné objekty. Naopak. Odstraněny by podle výzvy měly být například lisovna, svařovna či převodovkárna.

„Stavební úřad zjistil, že Hyundai při stavbě těchto objektů v rozporu se stavebními povoleními porušil podmínky jejich umístění, půdorysné rozměry, dispoziční řešení vestavěných částí, vnitřní rozvody techniky či umístění napojovacích bodů na technickou infrastrukturu,“ přibližuje provinění Hyundaie mladý právník z Brna.

Hyundai tak podle něj nejenže už po několikáté ignoruje české zákony a evropskou legislativu, ale navíc porušuje i smluvní závazky, které automobilka dala občanské společnosti a ostatním stranám právě v rámci Deklarace porozumění. Hyundai pak podle Nezhyby nebere dostatečně vážně ani spotřebitelskou veřejnost, kterou ústy prezidenta své české pobočky Kima Eok-jo ujišťuje, že usiluje o to, být dobrým, zodpovědným a spolehlivým sousedem a partnerem.

„Potvrzuje se nám, že automobilka je ochotna plnit své závazky z Deklarace porozumění a právní předpisy v zásadě jen tehdy, když se jí to hodí. Sebeprezentace Hyundaie jako zodpovědného a spolehlivého souseda, pro kterého má být ekologie na prvním místě, se opakovaným porušováním smlouvy a zákonů stává nevěrohodnou,“ dodává ještě k současným i minulým problémům Hyundaie Nezhyba.