Výrobní technologie se podle něj začne instalovat nejdříve v převodovkárně letos na podzim a v ostatních provozech od ledna příštího roku tak, aby zkušební výroba automobilů mohla začít v září 2008.

Hyundai na stavbě továrny od zahájení v březnu do konce července utratila 86,372 milionu eur (téměř 2,4 miliardy korun) z plánované investice 1,1 miliardy eur. Zkušební výroba potrvá pět měsíců do března 2009, kdy začne první fáze sériové výroby 200.000 automobilů. Za dva roky přibude dalších sto tisíc vozů. Primárně se začne vyrábět Hyundai i30, který se nyní montuje v Koreji a v ČR se prodává od června.

Pro výrobu 200 000 vozidel bude Hyundai potřebovat na 2900 lidí, pro celou plánovanou kapacitu jich bude více než 3500, uvedl Vaněk. Do výstavby první evropské továrny Hyundai je bezprostředně v řídicích a organizačních pozicích zapojeno asi 30 zaměstnanců Hyundai, každý den se na stavbě podle Vaňka pohybuje asi 250 lidí z nasmlouvaných subdodavatelských firem. Nyní Hyundai zaměstnává 300 lidí, letos plánuje přijmout ještě přibližně 400 až 500 lidí. Firma údajně nemá obavy z toho, že potřebné lidi nenajde.

"V tuto chvíli evidujeme 4200 žádostí o zaměstnání," uvedl Vaněk. Stavebníci podle něj začínají vracet na staveniště vzrostlé stromy, které před výstavbou přesadili na náhradní stanoviště u zóny. Dosud vrátili asi 30 nebo 40 ze zhruba tisícovky přesazených stromů. Po celou dobu výstavby zůstala na původním místě jen skupinka šesti nebo sedmi stromů.

"K těmto stromům je silný emotivní vztah místních obyvatel, protože tady stál kříž boží muka, který je zatím uložen na obecním úřadě," řekl Vaněk. Zatímco stromy jako připomínka pietního místa zůstanou, kříž se do areálu továrny zřejmě vracet nebude.