Četná kritická slova směrem ke sdružení Beskydčan a jeho údajným obstrukcím k budování železničního napojení nošovické průmyslové zóny pronášel včera na tiskové konferenci náměstek moravskoslezského hejtmana Pavel Drobil.

Zároveň však zřejmě prozradil více, než měl původně v plánu. Novinářům totiž mimo jiné neprozřetelně oznámil, že automobilka Hyundai rozjede výrobu už 1. listopadu.

Pak svá slova sice mírnil, když tvrdil, že se sám o tomto termínu dozvěděl někde z médií, a že si jím tedy není zcela jistý. Už samotný postup kraje, který nyní spěchá s výstavbou zmiňovaného železničního napojení, které by mělo být hotovo do 15. listopadu, však svědčí o tom, že zřejmě nebyl daleko od pravdy.

„Zkušební i sériovou výrobu chceme zahájit už v letošním roce. Bude to ale záležet na povoleních, která potřebujeme ještě získat,“ nechtěl kvůli možným průtahům přímo potvrdit tento termín zahájení mluvčí automobilky Petr Vaněk. Nicméně jej ani striktně nevyvrátil. Původní plány Hyundaie zmiňovaly jako začátek sériové výroby březen příštího roku.

Zcela jasno není ani v problematice kritizovaných obstrukcí ze strany Beskydčanu. Podle Drobila sdružení ohrožuje kolejové napojení průmyslové zóny Nošovice tím, že v červenci podalo žalobou proti povolení na tuto stavbu. Ta obsahuje návrh na vydání předběžného opatření, práce na stavbě přípojky už ale nyní normálně běží.

„Ekologičtí aktivisté v tuhle chvíli blokují vše. Nechtějí silniční obchvat Frýdku-Místku a nesouhlasí ani se železniční dopravou, kterou přitom sami požadovali,“ vyjádřil se náměstek Drobil a pokračoval: „Nechápu tedy, o co jim jde. Nemůžeme vyhovět někomu, kdo nejprve žádá dopravu po železnici, a pak blokuje její výstavbu. Jejich kroky by mohly znamenat dopravní kolaps ve Frýdku-Místku.“

Leo Košťál ze sdružení Beskydčan to však vidí zcela jinak. Železniční dopravu dál jednoznačně upřednostňuje a slova o blokaci považuje za nadsazená.

„Upozornili jsme pouze soud, že v dokumentaci ke stavbě železničního napojení chybí posouzení EIA. Nemyslíme si, že bychom způsobili nějaké problémy, protože kraj už navíc zmiňovanou vlečku začal stavět. Takže Beskydčan vlastně nezdržel stavbu ani o hodinu,“ vyjádřil se ke sporu Košťál.

Obavy nad možnými vyústěními těchto sporů však projevil mluvčí Hyundaie, který rovněž uvedl, že zájmem automobilky je přeprava nákladu po železnici v co největší možné míře.

„Kroky občanského sdružení Beskydčan nás nutí objemy přenášet na silnici, což v už tak ucpaném Frýdku-Místku může způsobit vážné problémy,“ sdělil ještě k tomuto tématu mluvčí Petr Vaněk.