Sklízejte nejnižší ceny a ušetříte jako nikdy! To hlásá týden co týden přes svůj reklamní leták obchodní řetězec Kaufland. Podle nakupujících je ale realita jiná. Nejnižší ceny sklidí prvních pár zákazníků, a ti ostatní pak spíše prodělají, než ušetří. „Je to podlý trik, jak přivábit lidi, kteří, když neseženou to, pro co přišli, nakoupí jiné, nezlevněné zboží. Nakonec tak většinou utratí více, než chtěli. Když už člověk v tom obchodě jednou je, tak přece neodejde s prázdnou. S tím přesně podle mě strategie tohoto obchodního řetězce počítá,“ myslí si Jiří Klečka z Ostravy.

Podfuk, nebo špatný odhad?

Nespokojení zákazníci upozorňují i na skutečnost, že v letáku není u zlevněného zboží uveden počet kusů. Přečíst si na jeho stranách mohou pouze to, že prodej je jen v obvyklém množství. Což by mělo pouze znamenat, že výrobek za akční cenu nevyfoukne jeden velkoodběratel. „Kdybych věděla, že daného výrobku je určitý nízký počet kusů, tak se tam ani nepoženu. Jenže oni do prázdných regálů postaví cedulky, že očekávají brzké dodání vyprodaného zboží a člověk tam pak naivně chodí třeba denně. Samozřejmě bezúspěšně,“ říká starší žena, která chtěla zůstat v anonymitě. I ona dodala, že celou situaci vnímá jako podfuk na lidi, kteří poté, co předem vytipované výrobky nenajdou, sáhnou po něčem jiném a dražším.

Mluvčí společnosti Kaufland Michael Šperl to ale vidí zcela jinak. „Ujišťujeme vás, že naše nabídky v žádném případě nejsou chápány jako lákavé vějičky. Kdo si toto myslí, je pošetilý. Naším cílem je jednoznačně mít veškerou nabídku pro své zákazníky k dispozici po celou dobu trvání, tedy po celý týden,“ vysvětluje Šperl. I když si však podle něj Kaufland dává velmi záležet na tom, aby tento cíl plnil, přiznává, že v minulosti došlo k tomu, že bylo množství jednotlivých výrobků špatně odhadnuto.

Vámi hledané zboží není? Zapište se do pořadníku

„Zároveň je ovšem naší velkou snahou zabránit vykupování zboží takzvanými překupníky, kteří u nás kupují ve velkém množství. Tato snaha je pochopitelně v zájmu mnoha normálních domácností, které poptávají množství pro svou potřebu,“ uvádí dále mluvčí. Pro případ, že se zboží na nějakého zákazníka nedostane, nabízí prý Kaufland takzvanou Záruku nabídky. Nakupující se má obrátit na informace a zapsat tam svůj požadavek. „Nezajistíme-li mu tento výrobek do čtrnácti dnů, nabídneme mu za cenu uvedenou v nabídce srovnatelný výrobek shodné kvality,“ dodává Michael Šperl. Jeho slova při naši návštěvě jednoho z ostravských Kauflandů potvrdila i zaměstnankyně u pokladny.

„Je to běžné, že zboží z letáku je vyprodané,“ odpověděla nejprve na náš dotaz směřující k velkému množství prázdných regálů pokladní a pokračovala: „Když se zapíšete do pořadníku na informacích, tak by vám požadovaný výrobek měli dodat za akční cenu, až ho zase budeme mít skladem. Měli by se ozvat, ale lepší bude, když si občas přijdete sám, a když na dané zboží opět narazíte, tak si pak jen na základě předchozí rezervace necháte proplatit rozdíl v ceně.“ Takže to v praxi opět vypadá, že by měl člověk chodit a hlídat si věc, za kterou chtěl ušetřit. Otázkou tím pádem je, jestli ve výsledku opravdu ušetří dle poutače z letáku jako nikdy.