Hejtman Jaroslav Palas (ČSSD) změnu managementu společnosti, jejímž stoprocentním vlastníkem je Moravskoslezský kraj, zdůvodnil hospodářským propadem, ve kterém se kvůli rozlétávání linky do Moskvy ocitla.

Opoziční zastupitelé za ODS a KDU-ČSL s důvodem odvolání nesouhlasí. Také bývalý generální ředitel Letiště Ostrava Lubomír Vavroš, který jako jediný z původního tříčlenného představenstva zůstal i v tom novém, má vůči zdůvodnění výměny výhrady.

Novým předsedou představenstva a generálním ředitelem Letiště Ostrava se stal bývalý generální ředitel Povodí Odry Pavel Schneider.

„Na základě doporučení dozorčí rady společnosti Letiště Ostrava jsme nechali zhotovit audit hospodaření této firmy. Dostali jsme totiž avízo, že některé finanční prostředky, které byly určeny na dofinancování projektů z evropských peněz, byly použity na rozlétávání linek. Audit odkryl například to, že linka do Moskvy byla jenom v prosinci dotována sedmi miliony korun, na letenkách se vybralo 420 tisíc, a bylo přepraveno 91 cestujících. Jednoduše si spočítáte, kolik jedna letenka daňové poplatníky stála,“ uvedl Palas s tím, že audit ukázal i na další sporná rozhodnutí, ke kterým tu docházelo. Třeba zadání expertiz za miliony korun či navýšení mezd v neobvyklé míře.

„Výsledkem bylo letiště ve ztrátě, což mohlo vést i k jeho konkurzu. Pokud se letiště ocitne v záporných číslech, pak rada coby zástupce zřizovatele musí jednat, a my jsme rozhodli, že provedeme personální změny,“ zdůvodnil Palas.

Tvrdí, že Pavel Schneider je zkušený manažer, který řídil velkou státní organizaci, dobře se orientuje v problémech a v ekonomice.

Ke způsobu výběru Schneidra měli připomínky zastupitelé za ODS a KDU-ČSL. Vadilo jim, že vládnoucí krajská koalice neumožnila, aby se Schneider zastupitelům představil a případně je seznámil se svou koncepcí vedení letiště. „Vést rozpravu s opozicí není vlastní této radě kraje,“ komentoval předseda klubu krajských zastupitelů za ODS Zbyněk Stanjura.

S důvody odvolání představenstva Letiště Ostrava nesouhlasí bývalý generální ředitel a staronový člen jeho představenstva Lubomír Vavroš. „Letiště Ostrava rozhodně není v krizi, nic takového jako konkurz rozhodně nehrozilo a nehrozí. Smlouvy s ruským partnerem na rozlétávání linky do Moskvy byly postaveny tak, že do března jsme měli dotovat provoz linky z prostředků naší společnosti, poté měl ruský dopravce rok létat za svoje finanční prostředky. Po uplynutí této doby nám měli Rusové postupně splácet peníze, které jsme do rozjezdu vložili. Nic z toho nemělo jít z kapes daňových poplatníků,“ vysvětlil Vavroš s tím, že chce smlouvu – stejně jako provedený audit – zveřejnit.

Právě tuto smlouvu radní kraje napadli, představenstvo ji podle nich schválilo za zády představitelů kraje, aniž by mělo požehnání dozorčí rady. „Představenstvo má povinnost jednat tak, aby společnost nebyla ve ztrátě,“ konstatoval Palas.

Bývalý náměstek hejtmana pro dopravu Pavol Lukša (KDU-ČSL) řekl, že stanovy společnosti umožňují v případě finančního propadu vyměnit představenstvo. „Je třeba si ale uvědomit, že ztráta byla způsobena rozlétáním linek, které ovšem v roce 2007 tehdejší zastupitelé odsouhlasili zcela jednoznačně napříč politickým spektrem. Všichni věděli a počítali s tím, že to bude stát spoustu peněz a že návratnost nějakou dobu potrvá,“ podotkl Lukša.