Impulsem je fakt, že se zastupitelé kraje, a to ve vzácné shodě všech politických stran, dohodli, že zhruba 700 miliony korun nastartují mohutný rozvoj letecké dopravy z letiště v Mošnově.

V příštích pěti letech by díky tomu mělo začít z Letiště Leoše Janáčka létat 12 nových mezinárodních linek, které kraj a jeho akciová společnost Letiště Ostrava vybíraly tak, aby měl region dobré spojení s obchodními a administrativními centry evropských zemí.

V roce 2008 chtějí krajští zastupitelé podpořit linky do čtyř destinací. Vedle Londýna by se mělo létat z Mošnova také do Moskvy, Bruselu a Amsterodamu. O rok později by měly přibýt spoje do dalších pěti evropských měst. Naplánováno je spojení s Kyjevem a také do Rigy, Vilniusu, Curychu a do Porúří.

V roce 2010 by měly přibýt poslední tři navrhované trasy – do Helsinek, Varšavy a Paříže.

Výběr dopravců podlehne kontrole

Kdo bude jednotlivé linky provozovat jako dopravce, zatím není jasné. Kraj připraví výběrové řízení, které o nominaci dopravců rozhodne podle pravidel, jaká pomůže nastavit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podle náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Pavola Lukši kraj počítá s tím, že bude s antimonopolním úřadem úzce spolupracovat.

Dopravci totiž budou na počátku rozlétání linek ve ztrátě, kterou jim bude muset kraj kompenzovat dotacemi podle stejné logiky, s jakou se například v Ostravě částkou okolo jedné miliardy korun ročně dotuje městská hromadná doprava.

Z Mošnova se zatím dá létat pravidelnými linkami do Prahy a do Vídně. Lety do Prahy provozují bez dotací České aerolinie. Na ztráty vídeňské linky společnosti Central Connect Airlines kraj loni přispěl 40 miliony korun.

S rozlétáním linek je, vedle posílení veřejné dopravy, spojen také rozvoj byznysu. Čím častěji totiž na to které letiště létají osobní letadla, tím více se přesouvá i zboží. „Dá se očekávat, že naroste takzvaná cargo doprava. Nejdříve jako doplněk dopravy osobní, později - při určitém objemu - už jako samostatně se rozvíjející část aktivit leteckých přepravců,“ míní ředitel ostravského Letiště Leoše Janáčka Lubomír Vavroš.

Jedinečné kapacity pro letecký průmysl

Mimo růst letecké dopravy lidí i materiálu by mělo Ostravsko zažít i vzestup leteckého průmyslu, který v kraji reprezentují opravárenské a servisní kapacity. Zatím se koncentrují především pod hlavičkou privátní společnosti Job Air, která během 14 let získala certifikáty opravňující k samostatnému servisování a kompletním opravám letounů L 410 a Saab 340 a 2000.

V bezprostřední blízkosti letištní plochy v Mošnově nyní navíc rostou kapacity centra, které naváže právě na tradice a know-how, které už v kraji je. Jedinečné zázemí pro opravy velkých letadel evropských leteckých společností buduje společnost CEAM (Central European Aircraft Maintainance), která je stoprocentní dcerou firmy CCG (Central Connect Group) z holdingu Geofin. V nové hale vytvoří zhruba 180 pracovních příležitostí pro zaměstnance se špičkovou kvalifikací.

V první etapě CEAM počítá s investicí ve výši zhruba 1,05 miliardy korun, kterou prostřednictvím CzechInvestu podporuje i stát. Do Mošnova budou díky tomu na pravidelné opravy a údržbu létat i velké boeingy.

Hangár o délce 147 metrů, šířce 80 metrů a výšce 34,5 metru je od poloviny června už pod střechou. Koncem roku v něm budou instalovány špičkové technologie, první letadla by mohla přiletět na jaře 2008.

„Opravárenská kapacita tohoto typu je logickým doplněním infrastruktury letiště. Mošnov má navíc podstatnou konkurenční výhodu – dráhu, na níž může v budoucnu přistát klidně i Airbus 380. To třeba na pražském letišti není možné,“ říká odborník, bývalý ředitel České správy letišť Martin Kačur.

Velké plány kraje a také Ostravy

Podle vyjádření představitelů Moravskoslezského kraje je jasné, že mošnovské letiště má být v budoucnu zdrojem dalšího rozvoje regionu. Vedle zmíněných aktivit totiž kraj podle hejtmana Evžena Tošenovského chystá, a to ve spolupráci s městem Ostrava, strategické posílení krajské akciové společnosti Letiště Ostrava, faktického provozovatele mošnovského letiště.

V této atraktivní firmě by díky vkladu nemovitého majetku nejprve získaly podíly Ostrava a Mošnov, později by se mohl připojit významný, patrně finanční, privátní investor.

Základní údaje o letišti Mošnov

Letiště Leoše Janáčka patří Moravskoslezskému kraji od roku 2004. Od té doby do něj kraj investoval více než 400 milionů korun, částečně také z dotací Evropské unie. Letiště loni poprvé ve své historii odbavilo více než 300 tisíc pasažérů, oproti roku 2005 se jejich počet zvýšil o 13 procent. Kraj proto loni otevřel novou odletovou halu, která stála i s vybavením přes 300 milionů korun.