V ruském Uljanovsku, ve městě ležícím 600 kilometrů východně od Mosky na březích řeky Volhy, má vzniknout v následujících měsících zcela nový údržbový hangár, který pojme až tři velká letadla. Memorandum o zřízení centra podepsal ve středu 22. listopadu v rámci rusko-českého ekonomického fóra konaného v Moskvě Mucharbk Izmailovič Aušev, generální ředitel ruské společnosti T1, a Daniel Barč, generální ředitel JOB AIR Technic.

MINORITNÍ PODÍL

Pro společnost z Mošnova na Novojičínsku je to předzvěst jejího vstupu na atraktivní ruský trh.

„Objem ruského trhu údržby a oprav v rámci civilního letectví se odhaduje na dvě miliardy dolarů, ale ruské letecké společnosti jsou z důvodu chybějících opravárenských kapacit nuceny posílat svá letadla, jichž je nyní více než pět set, na údržbu do zahraničí,“ vysvětluje Daniel Barč, generální ředitel JOB AIR Technic, důvod pro výstavbu nového údržbového hangáru a dodává: „Společnost JOB AIR Technic získá ve společnosti T1 minoritní podíl a bude se podílet na designu, výstavbě a následně také na provozu nového údržbového centra.“

Budoucí hangár pojme až tři širokotrupá letadla typu Airbus A330 a vyroste na ploše 8,7 hektarů ve Zvláštní ekonomické zóně přiléhající k mezinárodnímu letišti Uljanovsk-východ.

Bude se jednat o první stavbu tohoto druhu vybudovanou v post-sovětském období za účasti evropského poskytovatele služeb v oblasti leteckého opravárenství.

ZÁPADOEVROPSKÁ LETADLA

„Centrum se zaměří na údržbu hlavních typů západoevropských letadel, které tvoří základ ruské flotily: Boeing 737, Airbus A320, A330 a později A350. Ruský letecký průmysl navíc připravuje zahájení sériové výroby letadla Irkut MS-21, které by následně mělo být rovněž servisováno v tomto novém údržbovém centru. Společný česko-ruský podnik bude schopen provádět údržbu letadel jak podle evropských norem, tak i podle ruských předpisů,“ upřesnil Andrej Čírtek, mluvčí holdingu CZECHOSLOVAK GROUP, pod který spadá i mošnovský závod.

Důležitou podmínkou pro úspěch centra bude dostatečný počet vysoce kvalifikovaného leteckého technického personálu v regionu kolem Uljanovsku, kde žije přiibližně 600 tisíc obyvatel a je administrativním centrem stejnojmenné oblasti. „Proto již v příštím roce začneme v České republice, přímo ve společnosti JOB AIR Technic, která pro to má příslušná oprávnění, školit letecké mechaniky, budoucí zaměstnance společného podniku. Projekt zároveň počítá s vytvořením vlastního leteckého výcvikového střediska,“ doplnil Daniel Barč.

Poloha města má umožnit budoucímu opravárenskému centru obsloužit zákazníky nejen z Ruska, ale i Středního východu a východní Evropy. „Celkový obrat společnosti za prvních pět let provozu se očekává ve výši 96 milionů eur. Údržbové centrum bude mít pět set zaměstnanců,“ dodal Andrej Čírtek.