Souhrnná hodnota těchto souprav a vozů je čtyři a půl miliardy korun. Do této částky není započten případný pronájem nízkopodlažních motorových jednotek pro rychlíky na neelektrifikovaných tratích, ani hodnota stovky vozů, které chtějí ČD pořídit na leasing. U těchto soutěží se stále dopracovává zadávací dokumentace, reálný termín vypsání tendrů je letošní březen.
„O stovce vozů ze zahraničí pro naše dálkové vlaky jsme vyjednávali celý loňský rok, byli jsme osloveni s výhodnou cenovou nabídkou, ale dohoda nakonec zkrachovala na nepřijatelných právních a záručních podmínkách druhé strany,“ vysvětluje náměstek GŘ pro osobní dopravu Petr Moravec. „Hlavním rizikem byla nejistota, že by vozy nemusely přejít po ukončení leasingu do našeho vlastnictví. Nemohli jsme si dovolit tak rizikový obchod uzavřít. Vozy přesto nutně potřebujeme, proto teď jdeme cestou veřejné soutěže,“ doplnil Moravec. V Moravskoslezském kraji začnou nové vlaky jezdit na trati z Frýdlantu nad Ostravicí do Ostravice.