Příchod jihokorejské automobilky Hyundai do Nošovic na Frýdecko-Místecku bez nadsázky změnil život v této malé podhorské obci, která byla do té doby známa díky svému zelí a pivovaru.

V dříve zemědělské oblasti dnes hraje dominantní roli průmysl. Vyrostla zde fabrika za více než jednu miliardu eur, která bude v budoucnu chrlit kolem tří set tisíc aut ročně a zaměstnávat bezmála tři a půl tisíce lidí.

Někteří místní lidé jsou k této proměně kritičtí, jiní naopak vnímají pozitivně, že s příchodem Hyundaie získává nový háv i jejich blízké okolí.

„Ještě jsem neviděl, že by všichni všechno chválili. Ale převažují kladné názory,“ vyjádřil se starosta Nošovic Miroslav Kačmařík. „Byli bychom velmi rádi, kdyby obec ze sousedství s automobilkou těžila výhody i do budoucna,“ dodal.

Ačkoliv se slavnostní zahájení zkušební výroby v nošovické průmyslové zóně uskutečnilo včera, první auta typu i30 začala z výrobních linek sjíždět už 1. listopadu. Do konce roku by jich mělo být vyrobeno čtrnáct tisíc. O zájemce i přes současnou ekonomickou krizi údajně automobilka nouzi nemá.

„Nemůžeme předvídat vývoj krize, ale na druhé straně vyrábíme malá a ekonomicky výhodná auta, o která podle nás bude stále zájem, jejichž prodej půjde oproti velkým vozům stále nahoru,“ konstatoval Kim Eok-Jo, prezident společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC).

Neopomněl přitom dodat, že továrna přešla od zahájení stavby vztyčením prvního pilíře k začátku zkušební výroby za rekordní dobu roku a půl.

Za tuto rychlost prací si však Hyundai vyslechl i mnoho kritiky od Ekologického právního servisu (EPS), který na průběh výstavby bedlivě dohlížel a opakovaně upozorňoval na to, že automobilka nedodržuje kvůli ukvapenosti české stavební zákony.

„Pokud spočteme, kolik stavebních objektů Hyundai v Nošovicích celkově stavěl nezákonně, dojdeme k číslu blížícímu se třicítce,“ podotkl v minulém týdnu Jiří Nezhyba, právník ze sdružení EPS.

Kim Eok-Jo včera k výtkám namítl, že změny, které ve stavební dokumentaci Hyundai provedl, souvisely s tím, že plány na továrnu vznikly v roce 2005 a od té doby šel vývoj dopředu.

„Museli jsme projekt modernizovat. Nešlo však o nic výrazného. Některé objekty byly například mírně zmenšeny či lehce pootočeny,“ argumentoval prezident HMMC.

V příštím roce by podle jeho dalších slov automobilka chtěla vyrobit stopětaosmdesát tisíc aut, jimiž bude zásobovat evropské trhy. Ještě do konce roku by mělo být v továrně zaměstnáno více než dva tisíce zaměstnanců. Mužů i žen převážně z Moravskoslez­ského kraje.

„Pracovala jsem předtím v pekárnách. Zlákaly mě lepší platové podmínky i perspektivy do budoucna. Je to nová fabrika se smíšeným kolektivem a panuje zde dobrá nálada. Zatím jsem tedy se změnou zaměstnání spokojená,“ sdělila Deníku pětatřicetiletá Renáta Krčová, která dělá v automobilce vedoucí týmu na montážní lince.

Hyundai v datech:

září 2005 - oznámení zájmu Hyundaie stavět automobilku v ČR

18. května 2006 - podpis investiční smlouvy mezi Hyundaiem a ČR

1. listopadu 2006 - zahájení skrývky ornice

21. března 2007 - zahájení nadzemních stavebních prací

25. dubna 2007 - slavnostní zahájení stavby

31. prosince 2007 - dokončení velké většiny stavebních prací

1. ledna 2008 - zahájení instalace technologií ve všech výrobních halách

1. listopad 2008 - zahájení zkušební výroby

10. listopadu 2008 - slavnostní zahájení zkušební výroby

březen 2009 - zahájení sériové výroby