Tam totiž byla zahájena stavba automobilky Hyundai. Zatímco účastníci velkolepé akce při této příležitosti většinou hýřili úsměvy, obyčejní lidé v Nošovicích byli stále v pohledu na vznik automobilky ve svém sousedství poněkud rozpolceni.
„Hyundai chce přispět k rozvoji tohoto regionu i celé České republiky. Země ležící v srdci Evropy se díky naší továrně stane světově významným výrobcem aut,“ sdělil během ceremoniálu Čong Mong-ku, předseda a generální ředitel Hyundai Motor Company, který ve své domovské zemi čelí obvinění ze zpronevěry podnikových financí.
Vzápětí pak spolu s dalšími významnými představiteli jihokorejské automobilky, ale také ministrem průmyslu a obchodu Martinem Římanem či hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským rýpl lopatou do hromady písku a oficiálně tak zahájil stavbu továrny, jež bude po definitivním najetí provozu chrlit tři sta tisíc aut ročně.
„Úvah o využití nošovické průmyslové zóny bylo v minulosti několik a já jsem rád, že věci dopadly, tak jak dopadly. Přál bych si, aby se Hyundai postupně stával českou firmou, která bude spolupracovat se zdejšími dodavateli ale také třeba místními školami,“ řekl ve svém projevu ministr Říman, který přitom na pódiu zaskakoval za premiéra Mirka Topolánka. Ten se z akce omluvil kvůli schůzi poslanecké sněmovny. Na schůzku s českou hokejovou reprezentací si přitom včera v Praze stihl čas udělat.
Lidé si stěžují na prach a kravál
Jestliže se včera v nošovické průmyslové zóně slavilo, v samotném srdci obce panoval klid jako v jiné dny. Při cestě do samoobsluhy jen někteří udiveně pozorovali procesí aut mířících do zóny. Na dotaz Deníku, jak zatím vnímají stavbu obřího závodu, se bylo ochotno vyjádřit jen málo z nich.
„Hodně lidí, kteří tady tu továrnu chtěli, už pocítili, že to tak růžové nebude. Už teď je tu hrozný kravál, pětkrát denně aby člověk okna myl,“ podělila se o své dojmy postarší obyvatelka obce, která nechtěla zveřejnit své jméno.
S opačným pohledem na celou situaci pak přišel další Nošovičan, Jan Škandera. „Jsem překvapený, že tady není až tolik hluku a špíny. Myslel jsem, že to bude horší. To nejhorší už je přitom za námi a do budoucna to podle mě bude jen lepší. Je tady třeba spousta nezaměstnaných, kteří budou mít novou příležitost získat práci,“ vyjádřil se tento muž.
Začali později, skluz prý doženou
Ačkoliv se slavnostní ceremoniál k zahájení stavby automobilky v Nošovicích uskutečnil teprve včera, první závod celé továrny začal vyrůstat už před měsícem. Hyundai totiž začal stavět na první jarní den, tedy hned po nabytí platnosti prvního stavebního povolení na areál převodovkárny. Podle prvotních plánů přitom měla automobilka v Podbeskydí začít vyrůstat na podzim loňského roku.
„Začátek výstavby nabral zpoždění kvůli táhnoucímu se vyjednávání s nevládními organizacemi. I přes tento skluz jsou ale stále aktuální další původně stanovené termíny,“ uvedl Petr Vaněk, mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech, a dále vysvětlil: „Zkušební výroba by se tak měla rozjet v září příštího roku, na sériovou výrobu pak závod najede na jaře roku 2009. To by mělo z linek sjíždět dvě stě tisíc aut ročně. V plném zápřahu pak továrna bude v roce 2011, kdy se v ní bude vyrábět ještě o sto tisíc vozidel ročně více. Na výrobě tří typů aut se v té době bude podílet tři a půl tisíce zaměstnanců.“
Stavba továrny na dvousethektarové ploše v nošovické zóně přijde jihokorejského investora podle posledních odhadů na 1,1 miliardy eur (přibližně 30 miliard korun). Dalších 0,4 miliard eur by pak v kraji, který trpí jednou z nejvyšších nezaměstnaností, měli proinvestovat subdododavatelé Hyundaie. Celkově by jich tady mělo být čtrnáct.