První jarní den loňského roku se začala stavět nošovická automobilka Hyundai. Rozlehlé prostranství pod vrcholky Beskyd, na němž se dříve pěstovalo známé zelí, se od té doby změnilo k nepoznání.

„Haly jsou už hotové, na některých se ještě dokončuje opláštění. Zároveň se asfaltují komunikace a připravuje se stavba kancelářské budovy. Dále bude ještě potřeba vybudovat zkušební okruh a také nákladové nádraží s manipulační plochou,“ přiblížil mluvčí nošovické továrny Petr Vaněk současný stav prací, i to, co by mělo dále následovat.

Neopomněl zároveň poznamenat, že Hyundai nezapomíná ani na výsadbu zeleně ve své průmyslové zóně. „Kromě původních více než tisíce zachráněných stromů bylo v nedávné době nakoupeno dalších bezmála sedmnáct set stromů a více než padesát tisíc keřů, které se nyní po areálu vysazují,“ dodal Vaněk.

Nic však nejde tak hladce, jak na první pohled vypadá. Stavební úřad v Dobré Hyundaii na počátku tohoto roku uložil za porušení stavebních povolení při stavbě výrobních hal tři pokuty dohromady za dva miliony korun.

Automobilka se vůči výši sankce odvolala, teď ale čelí další výtce. Stejný stavební úřad vyzval Hyundai, aby zastavil práce týkající se menších staveb, jako jsou kanalizace či elektrorozvody.

„Musejí si jako v předchozích případech podat žádost o dodatečnou změnu stavebního povolení. Opět je však zřejmě za prohřešek proti zákonu bude čekat pokuta. Jde ale o relativně malé stavby, které podle mě rozjezd samotné továrny zřejmě nezbrzdí,“ vyjádřil se k problému Václav Kocich, šéf doberského stavebního úřadu.

Právník nošovického Hyundaie Petr Michník pak k celé situaci doplnil, že ke kritizovaným změnám došlo kvůli zmenšení některých objektů. „Zastavení těchto šesti dílčích staveb spadajících pod jedno stavební povolení by nemělo mít vliv na harmonogram zahájení výroby v naší automobilce,“ uvedl Michník.

Podle avizovaných plánů Hyundai předpokládá, že v červenci letošního roku získá od krajského úřadu takzvané Integrované povolení. Poté bude moci zahájit zkušební výrobu. Ta by měla začít nejspíše v září. Naostro se pak korejská auta v Podbeskydí začnou vyrábět možná už na přelomu ledna a února roku příštího.