Češi pod tíhou obav z finanční krize začali šetřit již v závěru loňského roku a nízké listopadové maloobchodní tržby překonaly i ta nejpesimističtější očekávání analytiků. Snížení tržeb letos předpokládá například společnost p.k. Solvent, která v Česku spravuje síť zhruba 150 drogerií Family. „My očekáváme o deset procent snížení maloobchodních tržeb," řekl na pražské konferenci Retail Summit jednatel p.k. Solvent. Podobně hodnotí vyhlídky obchodníků také jednatel maloobchodní sítě Hruška.„Předpokládám, že to bude mírný pokles, nebude to ale žádná katastrofa," uvedl. Viceprezident společnosti Ahold Czech Republic míní, že u potravin klesnou obchodníkům tržby mírně.

„V jiných oblastech to zpomalení bude možná trochu ostřejší," podotkl. Jednatel sítě hypermarketů Globus zase upozornil, že zpomalení růstu tržeb se bude lišit podle regionů. „Bude to hodně regionální záležitost podle toho, jaká kde bude nezaměstnanost," uvedl. Podle generálního ředitele sítě prodejen Žabka,lidé nyní více zvažují hodnotu nákupu, kterou zřejmě kvůli krizi budou omezovat. „Určitě dojde ke zpomalení růstu tržeb celkově a u některých formátů asi dojde k nějakému poklesu," řekl. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR,ale lednové tržby obchodníků zatím nedávají důvod k nějaké panice. „Byl bych spíše optimistický. Výsledky z ledna říkají, že brod je ještě daleko," prohlásil. Doplnil, že lednovým tržbám výrazně pomohly novoroční výprodeje. „Byly až dvojnásobné oproti loňskému roku," řekl.

Pokles maloobchodních tržeb letos nepředpokládá také prezident Asociace penzijních fondů. „Spotřeba v ČR až na drobné excesy nezažila v minulých letech nějaký raketový nárůst a ještě pořád to není nějaká bublina. Proto bych byl spíše optimistický a věřím tomu, že v tomto roce zažijeme pouze zpomalení růstu maloobchodních tržeb," uvedl. Upozornil také na to, že meziroční srovnání růstu tržeb bude ovlivněno tím, že na začátku loňského roku vzrostla DPH u potravin z pěti na devět procent. Čeští zákazníci by podle obchodníků kvůli dopadům krize mohli zvýšit poptávku po privátních značkách obchodních řetězců; toto zboží prodejci nabízejí za nižší cenu, než jaká je u značkového zboží. Bude to příležitost pro maloobchod a hrozba pro některé dodavatele. Informoval o tom server spotrebitele.info.