Zatímco v automobilce krátkodobě pochyběly komponenty, železárny si musí vytvořit dostatečnou zásobu vstupních surovin, zejména rudy a uhlí, resp. koksu.

Mluvčí společnosti Liberty Ostrava Deníku řekla, že společnost se snaží zajistit zásoby železné rudy bez ohledu na to, jaký bude vývoj na Ukrajině. „Jednáme s možnými dodavateli z celého světa, aby měla LIBERTY Ostrava i nadále dostatečné zásoby rudy. U další důležité suroviny, uhlí, se soustředíme na zvýšení podílu dodávek z dolů, které jsou blíže Ostravy,“ řekla mluvčí společnosti.

Prozradila, že ostravská huť zvažuje opatření pro zmírnění dopadu případného krátkodobého nedostatku surovin a mezi zvažovanými možnostmi je také uspíšení plánované údržby vysoké pece číslo 2, se kterou se zatím počítá až v létě. „Definitivní rozhodnutí ale ještě nepadlo,“ uvedla mluvčí Barbora Černá Dvořáková.

Mluvčí Třineckých železáren Petra Macková Jurásková uvedla, že Výroba železa a oceli v Třineckých železárnách není ohrožena a odkázala na informaci zveřejněnou na webových stránkách společnosti. „Nastavili jsme výrobní procesy, abychom operativně reagovali na vývoj situace na Ukrajině a zajistili dostatečný přísun surovin. Intenzivně pracujeme na posílení spektra dodavatelů tak, abychom zabezpečili plynulý chod výrobních agregátů,“ píše se na webových stránkách Třineckých železáren.

Fotogalerie: Liberty Ostrava - ilustrační

Hyundai už zase vyrábí

V Nošovicích v úterý večer opět nastoupí po jednodenním výpadku noční směna. Deníku to potvrdil mluvčí automobilky Petr Michnik. „Nejsou díly. Nemůžu říct, jaké konkrétně, ale jde o momentální nedostatek, takže musíme na ty tři směny výrobu zastavit,“ řekl Michnik v pondělí při ohlášení jednodenního výpadku výroby.

Dodal, že se dosud letos automobilce dařilo. „Za první dva měsíce jsme vyrobili asi o 20 procent aut více než loni,“ řekl mluvčí.

Na přerušení výroby upozornili v pondělí odboráři, kteří na svých internetových stránkách uvedli, že se informaci o zastavení výroby dozvěděli odpoledne, nikoliv však od vedení společnosti. Uvedli, že většina zaměstnanců zůstane doma s 80 procenty platu.

Podobně jako většina automobilek zastavila slezská továrna na několik týdnů výrobu na jaře 2020, kdy odstávku způsobila pandemie nového koronaviru. Od té doby se jí na rozdíl od jiných automobilek problémům s nedostatky některých dílů dařilo čelit bez větších odstávek, loni v červnu přerušila výrobu na jeden den.