Robota, který jezdí v Ostravě, řídí pomocí teleoperace řidič ze vzdálené stanice v Brně. Už na jaře ale bude stroj jezdit samostatně a teleoperátor zasáhne do řízení jen v případě problémů či úprav.

Vozítko je široké metr a dlouhé tři metry. Váží 1,2 tuny a uveze tunu nákladu. Využívá olověné baterie, které se nabíjejí mezi jednotlivými svozy. S teleoperací přijde vozítko zhruba na 1,2 milionu korun, se softwarem pro plný autonomní provoz bude stát okolo tří milionů.

"Náš areál je poměrně rozsáhlý a denně dopravujeme mezi oběma oddělenými částmi desítky kusů vzorků, přičemž největší vzdálenost pro svoz jsou necelé dva kilometry," řekl vedoucí kvality, ekologie a bezpečnosti v BorsodChem Aleš Hanslík. Největší užitek robota tak firma vidí v úspoře času, který jinak při svozech stráví laboranti mimo laboratoř, a tedy mimo pracoviště, kde provádějí analýzy.

"Četnost svozů vzorků v průběhu směn je nepravidelná, ale někdy se stane, že laborant stráví za volantem auta při svážení vzorků i čtvrtinu své pracovní doby," řekl Hanslík. Množství času, který laboranti stráví svážením vzorků, je tak podle něj při nepřetržitém provozu nezanedbatelné.

"Laborant, který je zaškolený pro práci na složitých analytických přístrojích, přece nemusí svážet vzorky. V souvislosti se změnou produktového portfolia a s plánovaným rozvojem naší společnosti vzroste i počet analyzovaných vzorků a v silách laboranta už svážení nebude," uvedl Hanslík.

Firma podle něj uvažovala i o tom, že pro zasílání vzorků zřídí potrubní poštu, ale zajištění svozu robotem je flexibilnější a více odpovídá standardům 21. století.

"Pokud bude pilotní provoz vyhodnocen jako úspěšný, můžeme robota BringAuto využít i pro převoz jiných kusových předmětů, například ze skladů do jednotlivých výroben či administrativních budov, nebo k transportu naplněných obalů (sudů, IBC kontejnerů) v rámci areálu," uvedl Hanslík.

V autonomních robotech BorsodChem vidí budoucnost. "Zatím jsme spustili pilotní provoz, jehož cílem je zjistit všechna možná specifika provozu a nastavit či přizpůsobit jak robota, tak naše procesy, aby společně byly kompatibilní a efektivní," uvedl Hanslík.

Najvárková řekla, že cílem společnosti BringAuto je robotizovat "last mile delivery", vyvíjí roboty, kteří budou doručovat zásilky koncovým zákazníkům na poslední míli. "Jednak tím ušetříme finance lidí a jednak tím umožníme, aby nudné a opakující se činnosti nemuseli dělat lidé. Člověk se pak bude moci věnovat kreativním věcem," uvedla Andrea Najvárková z brněnské společnosti BringAuto, která stroj vyvinula.

Podle současné legislativy ale vůz nemůže po silnici jezdit bez řidiče. "Proto jsme se prozatím rozhodli přizpůsobit využití našich robotů pro soukromé areály - větší tovární komplexy, technologické parky a třeba i na letištích. Tam lze jízdu robota upravit pomocí vnitřních směrnic," uvedla Najvárková.