VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praga vyrábí převodovky

PRAHA - Za první republiky byla továrna vyrábějící automobily značky Praga největší automobilkou v Československu. Ze sta let, které letos 27. března uplynuly od založení Pražské továrny na automobily, se ale podnik více než čtyřicet let výrobě automobilů nevěnoval.

2.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archív

Už od šedesátých let je hlavní náplní činnosti pražské Pragovky výroba převodovek. Vyrábět automobily v tehdy ještě samostatných Vysočanech se na samém počátku dvacátého století rozhodly dvě velké strojírenské firmy, První českomoravská strojírna a Ringhofferovy závody. Od roku 1927 patřila Pragovka nově ustavenému koncernu ČKD. První automobil, postavený v licenci italské firmy Isotta Fraschini, vyjel z bran továrny v roce 1908, o rok později následovaly vozy stavěné podle vzoru francouzských vozů Charon a Renault - v prosinci 1909 se pak poprvé objevilo jméno Praga. Už v té době ale továrna uvažovala o vlastních vozech, pod vedením konstruktéra Františka Kece byl prvním vlastním typem Mignon (1911), následovaný Grandem (1912) a Alfou (1913). První světová válka ale znamenala přerušení nadějně nastartovaného podniku, který se během ní specializoval na nákladní vozy. Typ Praga V, který uvezl až pět tun nákladu, se dokonce stal základním nákladním vozem rakousko-uherské armády. Během 20. let se automobilka dostala do čela žebříčku československých výrobců. V roce 1929 bylo v provozu přes 13 tisíc automobilů Praga, o rok později opustil brány závodu stejný počet vozů, jaký vyrobili všechny ostatní českoslovenští výrobci dohromady - roční výroba celé země se tehdy pohybovala kolem 15 tisíc automobilů. V té době továrna vedle osobních automobilů produkovala také nákladní vozy a motocykly, vyvíjela a vyráběla tanky, letecké motory i celá letadla. Například lehký tank LT vz. 38 je považován za jeden z nejlepších strojů počátku druhé světové války. Československá armáda je už ale do své výzbroje nestihla zařadit, ve velkých objemech je ale pod označením Pz.Kpfw.38(t) používal německý Wehrmacht - tvořily značnou část jednotek, které v roce 1940 porazily francouzskou armádu. Od poloviny války byla vlastní výroba zastavena a továrna vyráběla motory a převodovky a opravovala tanky. Po druhé světové válce se znárodněný podnik zaměřil na nákladní vozy. Po typech RN, RND a ND přišel nejznámější poválečný výrobek se značkou Praga, vojenský automobil V3S, který vyjel naposledy z bran továrny v červnu 1964. Produkce „vejtřasek“ potom sice pokračovala ještě více než čtvrtstoletí, výrobcem ale byla nejprve letňanská továrna Avie (od roku 1961) a kariéra všestranného a odolného vozu skončila koncem osmdesátých let výrobou v Bratislavských automobilových závodech. V devadesátých letech se továrna nepříliš úspěšně pokoušela navázat na své slavné dny s univerzálním automobilem UV80, jeho výroba ale skončila v čáslavské Pragovce v roce 2004. Příliš se neuchytily ani terénní motocykly se značkou Praga. Loni v červnu pak koupila licenci na značku britská firma International Truck Alliance. Ta hodlá nové vozy se jménem Praga na kapotě vyrábět v polském Lublině, a to prý už od letoška.

2.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 35 000 Kč

Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů, taxikáři ŘIDIČ-KA DODÁVKY DO 3,5 t (v rámci EU) (VHODNÉ I PRO OZP). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: C04 a:10/5/2018 (VHODNÉ I PRO OZP) a:14/6/2018, Hledáme pracovníky na pozici řidič/ka dodávky do 3,5 t po celé EU., Náplň práce:, - řízení dodávky do 3,5t po celé EU, Požadujeme:, - časovou flexibilitu, ochota být mimo ČR po delší dobu, - vysoká odolnost proti stresu, samostatnost, zodpovědnost, - výborné řidičské schopnosti na profesionální úrovni, praxe v řízení dodávky po EU výhodou, - čistý trestní rejstřík, výpis karty řidiče, - řidičský průkaz sk. B., V případě zájmu zasílejte svůj životopis na uvedený email viz výše, do předmětu uveďte název pozice, o kterou se ucházíte. Prosíme nevolat, zaslat životopis., Abychom Vás mohli zařadit do databáze uchazečů o zaměstnání, připojte ke svému životopisu prohlášení o souhlasu se zpracováním osobních údajů.. Pracoviště: Grande furioso s.r.o. - pracoviště pstruží, 739 11 Frýdlant nad Ostravicí. Informace: Gabriela Vyková, .

Výroba - Výroba Mistr ve výrobě 20 000 Kč

Mistři a příbuzní pracovníci ve výrobě (kromě hutní výroby a slévárenství) SMĚNOVÝ MISTR/OVÁ NA EXPEDICI. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: A16 z:15/6/2018, Pracoviště nenavštěvovat, životopisy zasílat na e-mail uvedený viz výše., Rozvrh pracovní doby: dvousměnný provoz, ranní směny 6:00 - 14 hod, odpolední směny 14:00-22 hod., Nabízíme:, - pracovní smlouvu na dobu určitou, s možností prodloužení na dobu neurčitou, - mzda 15 000 Kč + 5000 Kč prémie, po zaučení možnost navýšení., Náplň práce: , - vedení chodu expedičního skladu, dohled nad vychystáváním zboží a jeho příjem, - odpovědnost za správnou evidenci., Požadujeme: , - znalost skladového hospodářství , - průkaz na VZV - výhodou., - praxi v potravinářství - výhodou , - zdravotní předpoklady pro získání zdravotního průkazu - podmínkou. , Práce vhodná i pro absolventy škol.. Pracoviště: Ekomilk a.s.., Příborská, č.p. 818, 738 01 Frýdek-Místek 1. Informace: Vladimíra Gajdazcová, .

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 16 000 Kč

Svářeči SVÁŘEČI. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Aktualizace 13. 6. 2018, 27. 4. 2018, Požadujeme - platný svářečský průkaz - svařování MIG, MAG, případně TIG výhodou, orientace ve výkresové dokumentaci, samostatnost, zkušenosti se svařováním ocelových konstrukcí výhodou., Předem volat (6:00-14:30) na tel. č.: 558 340 811 a domluvit si schůzku., Pracoviště: Třinec. Pracoviště: Kovopol industry, a.s., 739 61 Třinec 1. Informace: Petra Kufová, +420 558 340 811.

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 15 000 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů), pomocní kuchaři KUCHAŘ-KA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: C04 z:14/2/2018 a:14/6/2018, Požadujeme vyučení v oboru, praxe nutná., Kontakt viz výše.. Pracoviště: Hotel freud s. r. o., 739 14 Ostravice. Informace: Marie Myslikovjanová, +420 603 511 829.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Ceny Talent roku 2018 rozdány

Po sestupu Valcířů se brankář Buček přesouvá na jih Moravy.

Antonín Buček: Pozici jedničky vám nikdo nezaručí

Chtěli třešně, místo toho se však ošklivě zranili

Třešně v těchto dnech zrají a stávají se lákadlem pro mlsné jazyky. Sběr tohoto ovoce ovšem může být nebezpečný. V Moravskoslezském kraji si za poslední dobu vyžádal několik zraněných.

Rozšířená realita v žaláři a dobře skrytá marihuana pro Poláky: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 18. června 2018.

Obec se dočká protihlukových zdí

Desítky milionů korun šly za poslední rok do protihlukové ochrany u silnic v regionu. Další velká zakázka, kterou vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), se týká nových stěn u silnice I/11 v Mostech u Jablunkova.  

Soud s kostelními žháři se pomalu chýlí k závěru

Většina důkazů byla provedena. To podstatné již za zavřenými dveřmi jednací síně zaznělo

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT