„Před pár lety jsem byl s manželkou na jedné předváděčce. Nalákal nás letáček ve schránce, slibovali hezký výlet za pár korun a dárek k tomu," popisuje dvaasedmdesátiletý Miroslav P. Podobným slibům teď už prý nevěří. „Hodně lidí si tam koupilo zbytečnosti za spoustu peněz, i my jsme za několik tisíc nakoupili deky, ale pak jsme zjistili, že nebyly moc kvalitní. Od té doby jsme už na podobné akce nejezdili."

Deník před časem informoval o případu osmasedmdesátiletého Otmara z Frýdecko-Místecka. Kvůli tomu, že na různých akcích přišel postupně o padesát a třicet tisíc korun, podal dvě trestní oznámení. „Byl to čistý podvod," tvrdí muž. Na předváděcí akce přesto nezanevřel. Pokud ho reklamní leták zaujme, nebrání se jim. „Setkávám se s přáteli, jsou to pěkné výlety. Některé firmy jsou slušné," poznamenává důchodce. Běžnými praktikami prodejců jsou podle odborníků manipulace a psychologický nátlak.

Na kontrolu předváděcích akcí se v posledních letech zaměřují orgány státní správy. Od ledna 2014 bude platit nový kontrolní řád, který umožní pracovníkům České obchodní inspekce pořizovat audio- a videozáznamy z předváděcích akcí. Mohou je pak používat i jako důkaz u soudu.

„Pro spoustu důchodců je to jedna z mála možností, jak se dostat mezi lidi. Nechce se jim sedět doma, nabídka vypadá lákavě, takže to chtějí vyzkoušet. Ale nechápu ty, kteří mají s předváděčkami špatné zkušenosti a stejně přijdou znovu," kroutí hlavou Jana Pastorková z Frýdku-Místku.