„Na internetu si vyberete parfém, potom se zastavíte v parfumerii, kde si ho vyzkoušíte. Ale nákup objednáte on-line, protože to často bývá levnější,“ řekl Deníku David Vurma ze společnosti Acomware, jež představila průzkum nákupních zvyklostí. Vypracovala jej pro ni agentura IPSOS.

Výhodné bývá vyzvednout si vybraný výrobek opět osobně v obchodě. „Často si k tomu můžete rovnou nakoupit i různé akční zboží,“ podotkl Vurma.

Roli u kombinovaného nakupování hraje hlavně dostupnost výdejen zboží. Snadné je pro obyvatele Prahy i některých dalších velkých měst. Složitější to mají na venkově, přesto i na ně si obchodníci „brousí zuby“. „Očekáváme, že se tento způsob obchodování, který je zatím v začátcích, ještě významněji propojí,“ míní Vurma.

Technicky je možné, aby zákazníci obdrželi elektronicky objednané zboží přímo do kufru auta. Kurýr se tam dostane díky SIM kartě umístěné ve voze, kterou majitel otevře na dálku zasláním SMS zprávy z mobilu.

Přijdou včas?

Rezervy stále mají internetové nákupy potravin a drogerie. „Při nákupu potravin je hlavní překážkou obava o jejich čerstvost,“ uvedl Václav Stříteský z Vysoké školy ekonomické v Praze. Lidem vadí i to, že si nemohou vybrat velikost ovoce či zeleniny. Při nakupování drogistického zboží zase dávají přednost kamenným obchodům proto, že při nákupech cítí jeho vůni.

Bez internetu se však lidé již obvykle neobejdou, pokud si vybírají nový nábytek či velké domácí spotřebiče.