Devět z deseti lidí na severovýchodě republiky nerozumí spotřebitelským smlouvám a považuje je za zbytečně komplikované. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Vodafone vypracovala agentura Data Collect.

Čtyři z deseti dotázaných přiznali, že už v minulosti naletěli na různé reklamní triky.

Lidem, kteří se neseznámí podrobně s podmínkami, se může spotřebitelský úvěr hodně prodražit. Podle koordinátorky ostravské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Marcely Reichelové se lidé před podpisem úvěru přijdou poradit jen velmi výjimečně.

„Chodí až tehdy, když se dostanou do potíží. Hlavně řešíme případy lidí, kteří si brali úvěry před několika lety a nyní je chtějí splatit předčasně,“ sdělila Reichelová s tím, že tito lidé pak bývají velmi nemile překvapeni, jak se jim takové předčasné splacení spotřebitelského úvěru v důsledku nevyplatí.

„Na různých poplatcích totiž zaplatí stejně, nebo dokonce i více peněz než při dlouhodobém splácení. Měla jsem tady dva případy, kdy lidé chtěli splatit předčasně půjčku po necelém roce. Na poplatku za předčasné splacení půjčky pak ale zaplatili dvacet, respektive třicet tisíc korun,“ dodala koordinátorka ostravské pobočky SOS.

Solidní banky si podle ní už v současnosti za předčasné splacení půjčky poplatky zvláštní poplatky neúčtují. „Lidem nejčastěji radím, ať si vezmou smlouvu domů, v klidu si ji pročtou a zeptají se známých či odborníků na to, čemu nerozumějí. Rozhodně je varuji před tím, aby kývli hned na první nabídku a okamžitě ji podepsali,“ vysvětluje dále Reichelová.

Podle odborníků je si třeba dobře prostudovat i výši roční procentní sazby nákladů – takzvaná RPSN, která zahrnuje nejen splátky samotné, ale i všechny běžné poplatky spojené s půjčkou.

O tom, že reklamy na spotřebitelské úvěry často klamou zákazníky, svědčí i výsledky loňských kontrol České obchodní inspekce.

„Při kontrolách koncem loňského roku bylo prověřeno celkem 168 různých reklam a nabídek. V případě čtyřiadvaceti reklam a nabídek bylo zjištěno porušení zákona. Poskytovatelé a zprostředkovatelé úvěrů neuváděli ve svých nabídkách RPSN nebo příklad jejího výpočtu,“ informovala na stránkách ČOI mluvčí Miloslava Fléglová.

Veřejné slyšení nazvané Nekalé obchodní praktiky poskytovatelů úvěrů, snadná cesta k majetku dlužníka včera uspořádal i Výbor pro zdravotnictví a sociální politiku Senátu ČR.