Tadeáš Barteczek působí na trhu v oboru dvacet jedna let. Po transformaci společnosti na SPETRA s. r. o. od roku 1998, a to v průmyslovém areálu v Třanovicích na Frýdecko-Místecku, dnes v celoevropském měřítku, jako tradiční poskytovatel komplexních služeb v nákladní silniční dopravě, mezinárodním i vnitrostátním zasilatelství a také autobusové dopravě, díky luxusním autobusům značky SCANIA. Vozový park SPETRA CZ čítá aktuálně celkem třicet sedm moderních souprav tahačů SCANIA s návěsem, tři luxusní vysokokapacitní autobusy téže značky, které vozí i úřadující mistry hokejové extraligy hráče HC Oceláři Třinec a k tomu flotilu nákladních vozidel s nižší tonáží. V jeho společnosti SPETRA CZ dnes pracuje 135 kmenových zaměstnanců.

Proč podnikáte zrovna v tom svém oboru?

Pravděpodobně sudičky mi přiřkly tento osud a v žádném případě nelituji. S vůní benzinu jsem prakticky vyrůstal. Už jako dítě jsem začal opravovat a skládat motorky. Vyučil jsem se automechanikem na učilišti ve Vítkově-Podhradí. V roce 1981 jsem nastoupil s touto kvalifikací u ČSAD Český Těšín. V roce 1983 jsem pak už dostal jako řidič první liazku, jezdil po celém tehdejším Československu a zavážel velké stavby jako Temelín, Mochovce, Gabčíkovo-Nagymaros. Za volantem jsem trávil pět dnů v týdnu. Často jsme jezdili do Prahy. Cesta do hlavního města trvala sedm hodin. S vlastním podnikáním jsem pak začal v roce 1991. Tehdy jsem si už jako soukromník koupil na úvěr první nový tahač Liaz s návěsem za jeden milion osmdesát tisíc korun bez DPH. Od roku 1998 působíme na trhu pod známým názvem SPETRA CZ.

Jak často už jste měl chuť se svým podnikáním praštit a proč?

Přiznám se, že tohle mě ještě nenapadlo. Podnikáním musíte žít, musí to být pro vás koníček i v okamžicích, kdy se třeba ne úplně daří. Pochopitelně člověku neudělá radost, když se na něj někdo snaží udělat, jak se říká, botu, ale mě to třeba vždy ještě více nastartuje.

Dá se u nás už domluvit obchod podáním ruky, nebo důvěra není ani mezi podnikateli ještě taková?

Je pravda, že papír snese všechno. Stojím si za tím, že člověk si svoji pověst zkazí jen jednou. Vím, že dobré obchodní vztahy je třeba pečlivě pěstovat, a potom jsou opravdu lidé se kterými uděláte dobrý byznys lehce. Stisk ruky stále ještě znamená, že z dohody necouvnou.

Co by vám jako podnikateli nejvíce pomohlo či usnadnilo podnikání?

Obor kamionové přepravy je v České republice vytrvale pod obrovským tlakem daňového zatížení. Jen provozní část našich odvodů představuje spotřební daň z nafty, silniční daň, mýto. V celkovém součtu pak čtyřicet procent z obratu odvádíme státu. Navíc na kamioňáky se často ukazuje to jsou ti nejhorší. Jsem jednoznačně pro jednotné nastavení daní v celé Evropské unii.

Jaká vlastnost je pro podnikatele nejdůležitější?

Kreativita, vytrvalost, serióznost, ekonomické myšlení.

Uvažoval jste někdy, co se s vaší firmou stane, až se rozhodnete v ní skončit? Předáte ji potomkům, vychováte si nástupce, nebo ji prodáte?

V minulosti přišlo několik nabídek na koupi naší firmy. Ale jsme velká a zdravá společnost. Navíc, jak já říkám, vlastní dítě se nikdy neprodává. Mám obrovské štěstí i na rodinné zázemí, ať už je to moje manželka nebo naše děti. Tedy v rodině už si svého nástupce vychovávám.