„V řádném termínu, tedy do konce ledna, neobdržel kraj žádnou nabídku na provozování linky Ostrava – Moskva. Zadávací řízení však bylo v minulých dnech vyhlášeno znovu,“ přiblížil stav prvního ze zatím neúspěšných výběrových řízení Pavol Lukša, náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu.

Linky do Evropy brzdí úředničina

Dále se pak vyjádřil k druhé soutěži, jejíž problematika je trochu složitější. Jde o balíček linek rovnou do tří západoevropských destinací, a to do Bruselu, Londýna a Amsterdamu. V tomto případě byla lhůta k podání žádostí o měsíc prodloužena. Nová uzávěrka je stanovena na počátek března. Proč? V cestě stojí administrativní a procesní formality.

„Důvodem změny termínu uzávěrky je časově náročný proces projednávání závazků veřejné služby na půdě Evropské komise. Kraj připravil výběrové řízení ve spolupráci s Úřadem na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a ministerstvem dopravy, aby vše bylo transparentní. Ale ukázalo se, že při projednávání záležitosti s dotčenými členskými zeměmi a Evropskou komisí, probíhající v režii ÚOHS, chyběly potřebné zkušenosti,“ zdůvodňoval skluz druhé soutěže Lukša s tím, že i nadále věří, že se do zmiňovaných tří destinací i přes prodlení začne létat do letošního června. „Jsem přesvědčen, že to dobře dopadne.

Z Nizozemska přišel souhlas s naší veřejnou linkou hned. Trochu to vázne ve Velké Británii, ale v nejbližších dnech bude na toto téma schůzka všech zainteresovaných stran v Praze na ministerstvu dopravy. ÚOHS přislíbil maximálně urychlit jak jednání s Belgií, tak na půdě Evropské komise,“ doplnil ještě Pavol Lukša.

CCA zaujalo vyčkávací taktiku

Nečekaně však v této souvislosti vypadá naše zjištění, že se do zmiňovaných dvou výběrových řízení nepřihlásila společnost Central Connect Airlines (CCA) podnikatele Daneše Zátorského. Ta přitom dnes provozuje linku Mošnov – Vídeň a na ostravském letišti má svou základnu.

„Nabídku jsme měli připravenou, ale nakonec jsme se rozhodli ji krajskému úřadu nepodat. Spousta chytrých hlav totiž tvrdila, že před Ostravou je fronta zájemců z řad nízkorozpočtových i klasických leteckých společností, které mají zájem o tyto linky. Byl to pro nás takový průzkum bojem. Ukázalo se, že to tak vůbec není. S odstupem času jsem rád, že jsme do toho nešli, protože vůbec nejhorší by bylo vyhrát jako jediný účastník. To bych zase všude četl, že jsme to nějak nečistě ovlivnili,“ vyjádřil se pro Deník Zátorský.

O připravené nabídce své společnosti Zátorský ale tvrdí, že je konkurenceschopná. „Jsem o tom přesvědčený, protože my musíme mít nižší náklady na údržbu letadel a další věci už proto, že jsme v Mošnově doma,“ řekl šéf CCA, podle kterého nic nebrání tomu, aby se jeho společnost přihlásila do výběrových řízení o další linky. „Budeme soutěžit o další lety. Myslím, že máme šanci uspět právě proto, že máme v Mošnově svoji základnu,“ dodal závěrem Zátorský.

Ostrava– Paříž vroce 2010?

Kromě linek do Moskvy, Londýna, Bruselu a Amsterdamu, které chce kraj rozlétat letos, by měly příští rok přibýt spoje do dalších pěti evropských měst. Naplánováno je spojení sKyjevem a také do Rigy, Vilniusu, Curychu a do Porúří. Vroce 2010by pak měly přibýt poslední tři navrhované trasy, a sice do Helsinek, Varšavy a Paříže.