Na první pohled se to může zdát jednoduché. Obchodník nakoupí květiny, případně si je objedná, pak si na nich něco takzvaně přirazí a prodá je zákazníkovi. Taková bývá laická představa o prodejcích květin. „V našem oboru to chodí trochu jinak. Rozhodně to neznamená jen prodat zboží, které mi dovezou. Je to dost odlišné třeba od prodeje trvanlivých potravin nebo oděvů. Aby květiny vydržely delší dobu a zůstaly kvalitní, musí se o ně pečovat. K tomu patří i to, aby prodavačky v květinářství o oboru dost věděly. Je důležité, aby mohly nejen vyhovět přání zákazníka, ale dokázaly mu také poradit. Ty znalosti potřebujeme i proto, abychom věděli, které květiny se mají skladovat v chladnějším prostředí, které je třeba více zalévat, a spoustu dalších věcí. Ideální teplota pro uchovávání květin je tak sedm až osm stupňů, to proto, aby květiny zbytečně rychle nenakvétaly. Je to vlastně takové umělé podchlazení, po vyndání z chladničky jsou květiny čerstvé a připravené k prodeji,“ vysvětluje majitelka Květinové síně Orchidea v areálu OD Laso Gabriela Kachlová. Přidává i další důležité zkušenosti. „Jezdím si třeba sama nebo s naší vedoucí do velkoobchodu, nenechávám si květiny dovážet. Vidím totiž, co nakupuji, a mohu si vybrat. I tak se ale běžně stává, že část květin musíme vyhodit, zákazníkům už je nenabízíme. Možná bychom je prodali, ale zákazníkovi by doma moc dlouho nevydržely. Nad okamžitý zisk stavíme vytvoření důvěry zákazníků. Protože jsme vsadili na velké květinářství, které tady po zániku bývalé květinové síně chybělo, je naše nabídka široká a snažíme se vyhovět i náročnějším zákazníkům. Hodně důležitý je výběr prodavaček. Mám zatím štěstí, to samé platí i pro vazačky,“ pokračuje dále. Většina květin se v současnosti dováží z Holandska, naši pěstitelé nejsou podle obchodníků zatím schopni nabídnout tak širokou nabídku a dostatečné množství po celý rok. V poslední době se začíná na trhu s květinami stále více prosazovat i Čína. Majitelka květinové síně dodává, že rozhodně neplatí úměra – větší provozovna rovná se vyšší zisk. „Průměrný zákazník u nás zaplatí tak dvě stovky. I když se zákazníkům snažíme vyjít vstříc, občas to není jednoduché. Třeba zkušenosti z let dřívějších, kdy jedinou ozdobou, která se ke květinám dávala, byl asparágus, pořád přežívají. My pak dost obtížně vysvětlujeme, že třeba za ozdobu, kterou mu dáme ke třem růžím, zaplatí skoro tolik jako za květiny samotné,“ dodává Kachlová.