Marie Jonasová ze společnosti Tatra Trucks sdělila, že tato národní kulturní památka je již v Přerově, kde se o ní postarají zaměstnanci Českomoravské železniční opravny, opravny elektromotorů Mezopravna a společnosti Machač Motors.

„Motory mají aktuálně odjeto více než dvě stě motohodin, takže je potřeba provést předepsaný servis pro kontrolu klikového ústrojí, ložisek a dalších částí motoru. Dále je nutné vyčištění elektromechanického pohonu Sousedík z důvodu průsaku oleje, což vyžaduje vyvázání obou podvozků z vozové skříně. Provedeny budou také pravidelné technické prohlídky a revize systémů nutné pro bezpečný provoz vlaku,“ přiblížila plánované procedury Marie Jonasová.

Slovenská strela na nádraží Ostrava střed v pátek 6. května 2022.
FOTO: Slovenská strela byla ozdobou nádraží v Ostravě

Z přerovské opravny Slovenská strela vyrazí na Slovensko, kde si ji budou moci prohlédnout účastníci a návštěvníci závodů historických vozidel 500 slovenských kilometrů. V expozici depozitáře v Kopřivnici by Slovenská strela měla být opět k vidění od pondělí 4. července.

Slovenská strela je jediná železniční národní kulturní památka, která není stacionárním exponátem. Generální ředitel společnosti Tatra Trucks Pavel Lazar nedávno uvedl, že tento jediný exemplář motorového vlaku využívá firma k výjezdům, jímž je oceňována práce nejlepších zaměstnanců nebo jsou benefitem pro obchodní partnery.

První komerční jízda

Letos v květnu se také uskutečnila první „komerční“ jízda Slovenské strely. Přestože jízdné za téměř čtyři tisíce korun nebylo nejlevnější, vyprodáno bylo v krátké době. Zájemci přijeli ze Slezska, Moravy i z Čech.

Slovenská strela.
Legendární Slovenská strela vyjede exkluzivně na trať. Pojedete? Šetřete!

Slovenskou strelu v roce 1936 vyrobil tehdejší kopřivnický závod Tatra ve dvou kusech. V běžném provozu tento motorový vlak jezdil rychlostí až 130 kilometrů v hodině, maximální naměřená rychlost byla 146 kilometrů v hodině. Trasu z Prahy do Bratislavy běžně zvládal za 4 hodiny a 18 minut. V padesátých letech minulého století byly vozy vyřazeny z provozu na železnici, jeden byl později zlikvidován po požáru. Ve druhé polovině roku 2018 začala rekonstrukce Slovenské strely. V prosinci 2020 absolvovala první zkušební jízdu.