Firma, která před deseti lety vznikla ve Sviadnově na Frýdecko-Místecku, chce zvýšit objem výroby zhruba o čtvrtinu, řekl ředitel společnosti Roman Stankovič.

Podnik nyní zaměstnává 300 lidí, je zaměřený na vývoj a výrobu speciální zvedací a manipulační techniky na pokládání plynovodů a ropovodů a dodává také speciální jeřáby pro lodní přepravu těžkých dílců a zařízení. "Navýšení výrobních kapacit se týká růstu poptávky v oblasti těžby a dobývání surovin. Reagujeme také na rostoucí objem námořní nákladní přepravy mezi kontinenty," doplnil ředitel.

Podle Stankoviče nelze zcela tržby meziročně srovnávat, protože firma neprodukuje sériovou výrobu, nýbrž zakázkovou výrobu, projekty v řádech stovek milionů korun s velmi dlouhou dobou dodání.

Dodávky ze Sviadnova směřují přes mateřskou skupinu do celého světa. Huisman Konstrukce se stejně jako další strojírenské podniky v regionu potýká s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců.

Firma by podle Stankoviče mohla okamžitě přijmout 40 až 50 pracovníků do specializovaných technických profesí od konstruktérů po montážní pracovníky. "Netrpíme chronickým nedostatkem lidí, ale náklady na získávání pracovníků a jejich zácvik neustále rostou," postěžoval si Stankovič, podle kterého mladší lidé přicházejí do praxe hůře vybavení než ročníky před nimi.

"Zaznamenáváme u absolventů pokles kvalifikovanosti. Jako jednu z příčin spatřujeme snižující se úroveň vzdělávání v technických oborech u nás, kdy vyučující nedrží krok s dobou, což má rovněž vliv na zájem o tyto obory. Rovněž rodiče, kteří zásadním způsobem ovlivňují rozhodování o výběru studijních oborů svých dětí, si myslí, že strojírenské provozy jsou staré špinavé a obory neperspektivní, ale netuší, jak moc se změnilo," dodal s tím, že firma se zapojila do regionální iniciativy ForTech, jejímž cílem je zvýšit zájem o studium technických oborů.

Společnost Huisman Konstrukce se na celosvětovém obratu skupiny se podílí asi 30 procenty. Skupina projektuje a vyrábí těžká pozemní a námořní zařízení a také horské dráhy a vyhlídkové plošiny pro světové zábavní parky.

Sviadnovská firma dodala atrakce pro Walt Disney World a proslavila se například výrobou speciálních drapáků pro vyzdvižení ruské ponorky Kursk v roce 2001. O tři roky později se podílela dodáním technologie na rozřezání a vyzdvižení trajektu Tricolor, který převážel na 3000 luxusních automobilů a potopil se v průlivu La Manche.