Původní válcovací trať z roku 1973 byla zmodernizována na počátku letošního roku, nyní je již v plném provozu. Při rekonstrukci došlo k výměně strojního zařízení a řídicího systému.
„Hlavní předností je nyní zlepšení mechanických vlastností drátu a zvýšení rychlosti válcování na 110 metrů za sekundu, což znamená zvýšení kapacity linky. Modernizace nám umožnila reagovat na poslední trendy při výrobě drátu," vysvětlil vedoucí provozu Milan Kotas.
Drát linkou prochází rychlostí 400 kilometrů v hodině, tedy rychleji než Ferrari Enzo. „Je to, jako by tratí jelo Bugatti Veyron Super Sport," naznačila s úsměvem mluvčí TŽ Petra Jurásková.
Pomocí termomechanického válcování, tedy válcování při nižších teplotách, se zvyšují vlastnosti drátu tak, že zákazníkům šetří další tepelné zpracování. Takto upravený drát směřuje do výroby náročných dílů pro automobily a strojírenství, výroby šroubů, ložisek, svařovacích elektrod a podobně.
„Denně jsme na lince schopni vyrobit 2,5 tisíce tun drátu, což představuje drát dlouhý téměř 14 tisíc kilometrů. Kdybychom jej natáhli, dosáhne třeba až do Argentiny," přiblížil výrobní ředitel TŽ Česlav Marek.
Podotkl, že linka patří k nejmodernějším v Evropě. Celou výrobu řídí operátor, který nastaví potřebné parametry výrobku a linka je již pak díky modernímu softwaru schopna proces regulovat sama. Za první pololetí letošního roku se na válcovně vyrobilo již 430 tisíc tun drátu a její kapacita je v současné době plně vytížena. Na válcovně drátu pracuje 130 lidí. TŽ aktuálně zaměstnávají sedm tisíc pracovníků.