S logem Vyrobeno v beskydech se dnes prodávají například štramberské uši, bylinný likér Příborská freudovka, valašské plstěné výrobky z ovčí vlny či pivo TrubačačernýTheTroobaczze štramberskéhopivovaru. Mezi oceněnými byli tři místní živnostníci a jedna střední firma. „Zájem o výrobky s tímto označením mají především turisté, kteří si chtějí pořídit originální suvenýr z Beskyd. Dává malým podnikatelům a živnostníkům šanci se zviditelnit a prosadit na trhu,“ tvrdí koordinátorka projektu Radka Sachrová ze sdružení Lidé v Beskydech. Pro zákazníky znamená toto označení kromě garance původu a jedinečnosti výrobku také záruku kvality a šetrnostikživotnímuprostředí. Značku Vyrobeno v Beskydech používá již rok pro své výrobky - valašské škrábané kraslice - Božena Parenicová. „Jednou jsem si kraslice zkusila udělat doma a užmi to zůstalo. Věnuji se tomu už více než dvacet let. Zájem je nyní velký, takže já chválím, chválím, chválím…,“ říká žena, která je nositelkou titulu Mistr lidové umělecké výroby. Zájem je o tradiční kraslice, ale i o moderní dírkové kraslice ze slepičích, kachních, husích či pštrosíchvajec. Spokojena je i Jana Karbanová z Příbora, jejíž rodinná receptura na bylinný likér Příborskáfreudovkazískala certifikát již loni. „Díky značce Vyrobeno v Beskydech vešel mnohem více do povědomí zdejšíchobyvateli turistů.“ Po Krkonoších, Beskydech, Moravském krasu a Šumavě zavádí nyní označení pro místní originální produkci také Moravské Kravařsko. „Regionální značka pomůže nejen výrobcům, ale přispěje ke zviditelnění regionu s bohatou a téměř zapomenutou historií a názvem,“tvrdíOldřichUsvald, zástupceRegionuPoodří,který zavedení značky podporuje. Výsledkem projektu má být v blízké budoucnosti podpora prodeje a prezentace výrobků z Moravského Kravařska nejen v České republice, ale i na mezinárodníúrovni. O svou značku nyní usiluje i Slovácko, Vysočina, Haná, Litovelské Pomoraví, Třeboňsko a další regiony. „ Tento zájem není náhodný. Cítí, že právě regionální značka jim může pomoci v jejich snaze zviditelnit region v oblasti turistického ruchu a samozřejmě i podpořit místní produkci tak, aby to prospělo rozvoji jejich území,“ říká Iva Dyková z Regionálního environmentálního centraČR.
