„Záleží, jak nám budou navýšeny pojistky. Samozřejmě se to může projevit na cenách výcviku," uvedl Tomáš Hrozek z frýdecko-místecké autoškoly Jiskra. Podle něho by mělo povinné ručení zdražit o zhruba deset až patnáct procent.

Právní změny platné od ledna 2014 zvýší náklady pojišťoven v povinném ručení o zhruba tři miliardy korun, tedy o pětinu. Pojišťovny navíc od září platí hasičům výjezdy a od ledna budou odvádět tři procenta do Fondu zábrany škod. Nejvíce si připlatí rizikové skupiny klientů, mezi které pojišťovny řadí i autoškoly.

„Máme několik aut a na většinu z nich běží ještě staré pojistky. Nové se budou řešit v průběhu příštího roku," prozradil majitel frýdlantské autoškoly Petr Rozehnal. Otazník tedy podle něj visí i nad cenou výcviku. „Může se také stát, že podraží pohonné hmoty," podotkl Petr Rozehnal.

Jarmila Balonová z třinecké autoškoly Centrum počítá s tím, že zaplatí maximálně o několik stokorun více, což se do ceny výcviku nepromítne. „Nejsou to žádné horentní částky. My máme obyčejné povinné ručení, nezpůsobujeme žádné finančně náročné škody. Maximálně se občas ťukne blatník," konstatovala Jarmila Balonová.

Někteří majitelé autoškol sice o plánovaném zdražování povinného ručení vědí, konkrétní čísla ale nemají k dispozici. „Zaslechla jsem to v televizi. Zatím se mi z pojišťovny kvůli zdražení nikdo neozval," řekla včera Deníku majitelka frýdecko-místecké autoškoly Iva Maderová. Nepočítá tak s tím, že by musela kvůli zákonnému pojištění vozidel zdražit samotný výcvik řidičů. „Autoškola nedělá havárky, jezdím třiadvacet let a za tu dobu jsem zaznamenala jedno škrábnutí. Občas se ale stalo, že do nás kvůli špatným rozjezdům narazil někdo zezadu," uvedla Iva Maderová.