Stále oblíbenější je lyžování v Beskydech nebo Jeseníkách, které je pro sportovce kraje dostupné. „Hodně oblíbené je nejen u nás také večerní lyžování. Jeho výhodou je, že na něj mohou přijet i lidé po práci,“ říká Jaromír Vlček ze Ski areálu Vítkovice – Bílá. Bývalý skvělý hokejista a dnes úspěšný agent Vladimír Vůjtek s jeho slovy souhlasí. „Když mám odpoledne čas a jsou k tomu podmínky, vezmu syna Maxima a jedeme si večer třeba jen na hodinu zalyžovat,“ přiznal vášnivý lyžař Vladimír Vůjtek, kterého těší, že v Moravskoslezském kraji přibylo v posledních letech mnoho sjezdovek i tratí pro běžkaře. „Už to není tak, že za špičkovým lyžováním musíte jenom do Alp. I tady, jak se říká, za domem, máme hodně krásných a dobře upravených sjezdovek,“ podotkl Vůjtek.

Moravskoslezský kraj má bezmála 540 kilometrů lyžařských běžeckých tras, které se budou i během nadcházející zimní sezony pravidelně upravovat i díky finančním dotacím z programu Úprava lyžařských běžeckých tras. Na tuto činnost bylo z krajského rozpočtu schváleno přes 4,6 milionu korun. V předešlém roce byla částka nižší o půl milionu korun, v důsledku nedostatku sněhu však byla čerpána jen zhruba z poloviny vyčleněné sumy.
Letos Moravskoslezský kraj podpoří všech devatenáct žadatelů o tuto dotaci, nejvyšší částku - 865 900 korun získal projekt v lokalitě Malá Morávka – Karlov pod Pradědem. Druhým nejúspěšnějším žadatelem byl záměr Lysohorská běžecká magistrála a třetím projekt úpravy tras v oblasti Pusteven.
Podporu získá také projekt úpravy běžeckých tras v oblasti Pradědu, byť z jiného dotačního titulu.

Milovníci dlouhé bílé stopy, kterých každoročně v moravskoslezském regionu přibývají tisíce, mohou počítat i s další pomocí prostřednictvím krajského rozpočtu. Vydány budou rovněž mapy se všemi podporovanými trasami v regionu. Celkem jich bude 30 tisíc, přičemž polovina bude přibližovat zimní Beskydy, druhá pak Jeseníky. Mapy lyžařských běžeckých tras bude možné získat přímo na krajském úřadě nebo prostřednictvím upravovatelů tras v jejich zimních střediscích, infocentrech, restauracích, ubytovacích zařízeních či obecních úřadech, na jejichž katastru běžkařské areály leží.

Většina středisek služby nezdraží

Milovníci lyžování, kteří se letos vydají lyžovat do horských středisek v Moravskoslezském kraji, nebudou muset platit výrazně vyšší ceny za vleky a lanovky. Většina středisek ceny nezvyšuje, v některých případech dokonce zlevňuje. Pokud se střediska rozhodla zvýšit ceny, jde o zdražení v řádu několika korun či desetikorun.

Ski areál Bílá
Snadná dostupnost po silnici I. třídy a bezplatné parkoviště s kapacitou 550 parkovacích míst v bezprostřední blízkosti lanovky a vleků, to je velká výhoda areálu v Bílé. „Dále je to systém technického sněhu, kdy zasněžujeme všech čtyři a půl kilometru sjezdovek,“ uvedl Jaromír Vlček, předseda výkonného výboru Ski Vítkovice - Bílá.
Soláň - sedlo a Karolinka
Novinkami na Soláni je přibližovací vlek od centrálního parkoviště, dětský pojízdný koberec, webkamera, zlepšení zázemí dětských hřišť v horní části areálu nebo společné jízdné se Skiareálem Karolinka. „Jsme výrazně zaměřeni na rodiny s dětmi a rodinné lyžování jako takové. Naším dlouhodobým cílem je vytvořit nejlepší rodinný areál v Beskydech,“ uvedl za provozovatele Marek Cimala.
Sviňorky v Morávce
Připravují pro lyžaře řadu překvapení a novinek. Opraven a vylepšen je zasněžovací systém, takže sjezdovka letos bude kvalitněji upravená. Novinkou je společné jízdné se středisky Lyžování za domem v Palkovicích a s Horským střediskem Javorový vrch.
Mosty u Jablunkova
Ke stávajícím sedmi přibyla další tři nová sněžná děla, která budou pracovat v automatickém systému. To znamená, že kvalita výroby sněhu bude řízena počítačem. V mosteckém ski areálu se minulou sezonu lyžovalo plných 120 dní, přestože byla zima nejvíce skoupá na sníh.
Lysá hora
Na nejvyšším vrcholu Beskyd bude v provozu jižní sjezdovka. Její nespornou výhodou je její vysoká poloha, díky níž se tu sníh drží stabilně celou zimu i v období, kdy na níže položených místech taje. Nevede sem ale žádná lanovka a v zimě ani hromadná doprava. Lyžaři se ale i se svou bagáží mohou nechat ke sjezdovce vyvézt sněžným skútrem.
Palkovice
Sjezdovka v Palkovicích je vybavena sněžnými děly, ceny za vleky zůstanou stejné. V areálu palkovické sjezdovky jsou dvě sjezdové tratě, mezi nimiž prochází lyžařský vlek Garaventa s kapacitou sedm set lyžařů za hodinu.
Svinec
Novinkou je zvětšení parkovací plochy, zvýšili jízdné zhruba o patnáct procent a zavedli nově dětské jízdné. To je teď na stejné úrovni jako loňské univerzální a v podstatě pouze dospělí si připlatí.
Z menších vleků patří asi k nejznámějším vleky ve Veřovicích a v Rybí, kde nabízejí dokonce dva svahy. Méně známý je kopec Nořičí v Trojanovicích-Bystrém s vlekem Poma, k takzvaným domácím sjezdovkám lze řadit i trať v Jakubčovicích nad Odrou nebo v Lukavci, což je místní část Fulneku.

Související články: Skiareály novinkami pro letošní zimu nešetří