K profesionální dráze ji nasměrovalo vítězství v okresním kole pěvecké soutěže Talent v Novém Jičíně v roce 1983. Další úspěch ji kvalifikoval na festival Mladé písně v Jihlavě. Tady sice nevyhrála, zato ale potkala zpěváka Petra Sepešiho (v různých zdrojích uváděn jako Sepéši), prvního muže svého srdce.
Jejich hity Červenám, Knoflíky lásky, My to zvládnem i Medové dny trhaly rekordy u posluchačů, dvojici začali zvát do hudebních televizních pořadů. Nadějnou spolupráci však ukončila v červenci 1985 automobilová nehoda, při níž zpěvák zahynul na železničním přejezdu. Možná i proto si o téměř třicet let později vybrala Iveta pro svůj odchod podobný způsob.
Vrátit ty chvíle
Novým impulsem se pro ni staly Kroky Františka Janečka, kde Bartošová zpívala mj. s Michalem Davidem. Jejím největším hitem však byla sólová píseň Léto, kde se vracela k Sepešiho smrti: „Jenom jednou jsem to léto tančila, léto nádherný. Strašně ráda bych ty chvíle vrátila…“
Záhy nato vstoupil do jejího života Ladislav Štaidl, s nímž začala spolupracovat na jaře 1987. Stal se na třináct let jejím životním partnerem a otcem dnes šestadvacetiletého Artura. Milovali se, ale jejich vztah provázely potíže – kvůli věkovému rozdílu i Štaidlově pozici partner-manažer. „Iveta tenhle vztah chápala v určitém smyslu spíše jako otcovský. Proto nemohli být vyrovnaný pár, kde by bylo všechno fér,“ řekl o nich Ondřej Brzobohatý, který Štaidla a jeho rodinu znal (a který skladatele ztvárnil v sérii Iveta).
Profesně to bylo nicméně její nejúspěšnější období. Byla na vrcholu populární hudební scény, natočila řadu slavných hitů: Málo mě zná, Víš, lásko, Dva roky prázdnin, Když láska schází, Tichá píseň nebo Rozvíjej se poupátko. Zkraje 90. let zvítězila dvakrát ve Zlatém slavíkovi (a navázala na první vítězství z roku 1986). Slavila úspěch v anketě televizních diváků TýTý a objevila se ve filmu (Svatba upírů, Plaváček).
Konec slávy
Posametové období však obecně bylo začátkem konce výsadního postavení hvězd osmdesátek. Přišla nová vydavatelství a nová pěvecká jména včetně zahraničních. Bartošová se v té době začala prosazovat spíše v muzikálech. Debutovala rolí Adriany v Draculovi, zpívala v představeních Monte Cristo, Miss Saigon, Bídníci, Mrazík či Johanka z Arku, na Slovensku hrála v Pomádě. Úspěch mělo i album Ve jménu lásky (1998) s hity Léto a Tři oříšky – písní převzatou z úspěšné pohádky Tři oříšky pro Popelku. Ve stejné době se definitivně rozešla se Štaidlem.
Na začátku milénia přišla krize, privátní i profesní. Na sklonku roku 2006 ohlásila Iveta „tvůrčí pauzu“ a stáhla se do ústraní. Prohloubily se její psychické výkyvy, sklony k pití a závislost na lécích. V následujícím roce se čtyři měsíce léčila v Psychiatrické léčebně v Kroměříži ze závislosti na antidepresivech.
Šancí k návratu měl být muzikál Mona Lisa, kvůli němuž zhubla 18 kilogramů, v projektu ale nakonec nehrála, dostavily se opět zdravotní potíže. Totéž se opakovalo s muzikálem Sagvana Tofiho Děti ráje.
Smůla na chlapy
Na chlapy štěstí neměla. Kromě Petra Sepešiho si vybírala partnery, kteří jí místo klidu přinášeli do života dluhy, majetnický vztah a neúnosný zájem bulváru. Vdala se dvakrát. Poprvé si vzala v roce 2008 herce a neúspěšného producenta Jiřího Pomeje. Svatba byla jako z pohádky, novomanžele v bílé róbě vezl nablýskaný bílý kočár, sypaly se bílé růže, manželství se ovšem rozpadlo už za dva roky.
Na krátký čas spojila své soukromí s italským hrabětem Domenicem Martuccim. Mnozí ji měli za hloupou naivku, Ladislav Štaidl ji ale viděl přesněji: „Když chodila na psychiatrická vyšetření, dva na sobě nezávislí doktoři jí naměřili IQ 132. K čemu vám takhle vysoké IQ ale je, když nemáte talent na život.“
Posledním partnerem byl Josef Rychtář, který těžil z její popularity i peněz. „Byla křehká a ten tlak prostě neunesla. Někteří její partneři na ni bulváru i práskali. A pak jí články chodili ukazovat,“ prozradila její matka před několika lety při křtu knihy Má dcera Iveta.
Strach vyjít ven
Život, který si Iveta vybrala a pak jej setrvačně žila, pro ni nebyl. Na věčnou pozornost bulváru si nikdy nezvykla, stresovala ji, poslední roky se bála vyjít z domu i na zahradu, žila se zataženými roletami. Dva roky před padesátinami svůj boj vzdala.
Její příběh je jako stvořený pro film. Není divu, že se loni objevila na Voyo série Iveta (kde ji hrála Anna Fialová), jež zvěčnila alespoň některé zásadní okamžiky a lidi z jejího života. Když se režisér Michal Samir připravoval na natáčení, ptal se na zpěvačku lidí na ulici. „Skoro 90 procent z nich přiznalo, že ji poslouchali. Ať už si mysleli cokoli. Někteří ji měli i doma na plakátě,“ řekl režisér.
Hráli jste kličkovanou? Toto jsou příběhy zpěváků z 80. let
Také jste zpívali, že chcete žít non stop s Michalem Davidem, nebo jste hráli kličkovanou spolu s Daliborem Jandou? Vzpomínáte na hity Ivety Bartošové, Michala Penka, Mariky Gombitové, Sagvana Tofiho, Pavla Vítka, Věry Martinové, Stanislava Hložka, Petra Kotvalda a dalších hvězd československé populární hudby?
Potom je nový seriál Deníku Zpívali v osmdesátkách určen přímo pro vás. Od 2. srpna bude v Deníku každou středu vycházet seriál, ve kterém se dozvíte, jak skončili zpěváci a zpěvačky, kteří nás provázeli osmdesátými léty minulého století. Dočtete se v něm, jak prožívali dobu největší slávy i co dělají dnes. Připomeneme vám i jejich nejslavnější písně, které nás provázely hitparádami pozdního socialismu a často i brzkého kapitalismu.
V době diska a depešáků, kdy hudbu ovládly syntezátory a převzaté písničky, často zazářily hvězdy, které si už dnes nikdo nepamatuje, ale spousta jiných tvoří a zpívá dodnes. Podíváme se i na jejich začátky a soukromý život, který s popularitou mnohdy dostal na frak. Žijící zpěváci a zpěvačky připojí i své vzpomínky na pro ně zlaté osmdesátky.
Reportéři Deníku se zaměřili i na fotky z jejich kariéry nebo zajímavosti, jako je typický znak daného interpreta, největší zklamání, skandál či propadák, který zažil, jeho citát, největší hit nebo nejsledovanější video na YouTube. A dozvíte se i to, co jste o něm možná nevěděli. Na webu Deníku bude fotografií a videí (včetně nejslavnějších videoklipů) mnohem více.
Všechno odstartoval Michal David, následovali Stanislav Hložek s Petrem Kotvaldem, Dalibor Janda a Iveta Bartošová. Postupně se pak přidají další hvězdy naší pop music. Příběhy českých a slovenských zpěváků a zpěvaček najdete na www.denik.cz/osmdesatky.
Deset největších hitů
Knoflíky lásky
Červenám
To mě nenapadá
Medové dny
Hej, pane diskžokej
Léto
Tichá píseň
Málo mě zná
Víš, lásko
Útoč láskou
Typický znak
Vynikala výjimečným hlasem, který ve své době rozvířil hladiny domácí hudební scény. Navíc to byla krásná žena, její tvář byla zaručeným obchodním tahákem.
Největší tragédie
Nezhojitelnou ranou pro ni byla tragická smrt jejího pěveckého kolegy a partnera Petra Sepéšiho, který zemřel, když bylo Bartošové 19 let.
Partnerské přešlapy
Ve zpěvaččině životě figurovali kromě Sepéšiho a Štaidla mnozí další muži, kteří ovlivnili její život. A pokaždé to bylo spíše k horšímu. Byli mezi nimi Michal Penk, Jiří Pomeje, Josef Rychtář či samozvaný ochránce Zdeněk Macura.
Závislosti
Měla rozháraný osobní život, který byl způsoben i tím, že se obklopovala nesprávnými lidmi. Využívali ji, aby se po jejím boku zviditelnili. Řešila to alkoholem a konzumací prášků, což vedlo k jejímu konci.
Citát
„Neměla jsem se narodit,“ řekla ve stejnojmenné knize o dni, kdy nikým nečekaná spatřila jako jednovaječné dvojče své očekávané sestry světlo tohoto světa. Jako by ji právě tento zvláštní příchod na svět poznamenal na celý život.
Co možná nevíte
Jejím velkým koníčkem bylo malování. Podědila jej prý po svém dědečkovi, který se vyžíval v malování Beskyd. Říkala, že až jí dojde dech, zestárne a s ní i hlasivky, přesedlá ze zpěvačky na malířku.