Kryštof 5, jaký je oficiální volací znak vrtulníku Eurocopter 135 ve službách Letecké záchranné služby Moravskoslezského kraje, v průběhu večera prověřil hned několik heliportů a současně i zručnost nových pilotů.

„Jednalo se o technický let, který se provádí kvůli zácviku nového pilota. Piloti se musí za denního světla i za tmy seznámit s místy, kde se přistává, a to v nemocnicích i na místních šachtách. Vrtulník byl obsazen kompletní posádkou, kdyby bylo třeba stroj vyslat k ostrému zásahu," potvrdil mluvčí krajské záchranné služby Lukáš Humpl s tím, že trénink trval zhruba dvě hodiny.

Jak už piloti Kryštofa několikrát prokázali, jsou schopni přistát téměř kdekoli, a to i za tmy. V akutním případě si na místo dosednutí posvítí vlastním reflektorem.

Přistanou na silnici, v lese i na oranici

Jedno z odvážných přistání předvedli v Havířově, když vrtulník večer dosedl doprostřed křižovatky pod Bludovickým kopce. Řidiči automobilů tehdy museli reagovat na snášející se stroj, který si svítil pod sebe na silnici reflektorem. Důvodem manévru bylo volání posádky záchranky, které se v sanitce zhoršil zdravotní stav pacienta.

Na svém kontě však piloti mají řádu přistání na úzkých lesních cestách obklopených stromy nebo nedávné nakládání pacienta z hlubokého sněhu v Beskydech, při kterém vrtulník na závěj jen zlehka přisedl. Samostatnou kapitolou jsou záchranné v nepřístupném terénu práce s podvěsem.

Největší riziko je spojeno s překážkami, které by mohly přistání ohrozit a které by mohl pilot za snížené viditelnosti přehlédnout. Patří mezi ně především nejrůznější dráty. Komplikovaná jsou také přistání na místech se sklonem. Vrtulník má s ohledem na vysoko položené těžiště vratkou stabilitu.

Ideálem je heliport

Ideálním místem pro přistání vrtulníku jsou proto heliporty. Piloti u nich mají jistotu, že u nich nezavadí vrtulí o nečekanou překážku, plochy jsou udržované a dá se na nich snadno manipulovat s pacientem na vozíku.

Nemocnice mají heliporty většinou vybavené osvětlením. Například havířovská nemocnice však osvětlení teprve plánuje. „Heliport byl vybudován teprve nedávno a na osvětlení zatím čeká. Povrch přistávací plochy je natřen alespoň reflexní barvou, která pilotům dosednutí za snížené viditelnosti usnadňuje," řekla mluvčí nemocnice Jana Zlattnerová.

Vrtulník je často volán k těžkým úrazům do průmyslových provozů a na šachty. V areálech dolů na Karvinsku je nyní v provozu šest heliportů.

„V našich areálech se nejedná o klasické heliporty, ale o zpevněné přistávací plochy, na nichž není přistání vrtulníků letecké záchranné služby ohroženo blízkostí budov či elektrických vedení nebo volně uloženým materiálem, který by bylo možno zvířit vzdušným vírem přistávajícího vrtulníku. Dvě z těchto ploch, na závodech ČSA v Karviné a Lazy v Orlové, jsou osvětlené," informoval mluvčí důlní společnosti OKD Vladislav Sobol.

Vrtulník nemá rád velké ocelárenské provozy

Jestliže jsou piloti vrtulníku schopni kvůli záchraně života přistát i na téměř nemožných místech, některým lokalitám se vyhýbají velkým obloukem. Důvodem jsou rizika z turbulencí a ochrana motorů před poškozením nečistotami.

Helikoptéra létá zpravidla ve výšce kolem 300 metrů nad zemí. Na Ostravsku se piloti vyhýbají oblastem, kde se pravidelně tvoří mlhy nebo tam jsou značné teplotní rozdíly. Mezi tyto lokality patří zejména ostravské a třinecké ocelárny.

„Těmto místům se vyhýbáme nejen kvůli teplotním rozdílům a páře, které by mohly vyvolat turbulence, ale také kvůli prachu, který je agresivní k proudovým motorům, řekl už dříve Deníku pilot záchranářského Kryštofa Jozef Ostrolucký.

Čtěte také:
Letečtí záchranáři mají nového Kryštofa
Jeden vrtulník přistál v poli, na druhý svítili laserem
Prach ze sopky omezil provoz velkých letadel

Zdroj: Youtube