Ti aktivnější si řeku sjedou na loďkách z nové víceúčelové loděnice nebo si podél Ostravice vyjedou na kole. Dnes jsou práce kolem řeky v plném proudu. Probíhá stavba slunicích ploch a cyklostezky u Komenského sadů (mezi lávkou za magistrátem a přívozským mostem), která se později v Hrabové napojí na vratimovskou stezku vedoucí až do Beskyd. Před budovou krajského soudu se pracuje na jedné z visutých galerií, druhá bude v ose ulice Matiční.

„V současné době se projekty nacházejí v různé úrovni rozestavěnosti. Dokončen je již například první úsek cyklostezky u hornického muzea na Landeku. Na podzim letošního roku by měly být hotovy visuté galerie, loděnice Spolku vodáků Campanula, v případě úspěšné realizace také objekty na řece. Následovat budou stavby dalších dvou úseků cyklostezek. Stavební činnost kolem řeky by měla úplně utichnout v průběhu roku 2015," uvedla Andrea Vojkovská, tisková mluvčí ostravského magistrátu. 

Aby se lidé neštítili kalné, ale jinak nezávadné vody, dojde i k odtěžení znečištěných sedimentů a odvedení odpadních vod z průmyslové zóny Paskov, avšak tyto projekty zatím nemají vybrány zhotovitele. Velké změny v říčním toku ovlivní i místní faunu. „Těžbou náplavových lavic a ostrůvků, které jsou dneska hnízdištěm ptáků, zničíme v podstatě přirozený vývoj. My tu řeku zprůtočníme, změníme její charakter, změní se její dynamika. A to by se mělo řešit," řekl před časem ředitel ostravské pobočky České inspekce životního prostředí Karel Kozubek.

Aby se dopady na životní prostředí minimalizovaly, město po jednáních s orgány ochrany přírody rozhodlo o vybudování několika objektů, například umělých kamenných hromad, které budou sloužit jako útočiště pro ještěrky, vyhloubení říčních tůněk pro obojživelníky a umělých nor pro ledňáčky. Tam, kde byly vykáceny původní dřeviny, se počítá s výsadbou nových stromů a keřů.

Obrovský projekt revitalizace řeky by měl přijít na 600 milionů korun, ale zlepšení životní úrovně obyvatel za to jistě stojí. „Město počítá u některých projektů s plným financováním ze strany Ministerstva financí ČR v celkové výši 380 milionů korun a až 85 procent financí na vybudování rekreačních prvků včetně cyklostezek získáme z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. Ze svého rozpočtu Ostrava vynaloží 33 milionů korun. Město výrazně spoří finance prostřednictvím výběrových řízení na dodavatele stavebních prací u všech projektů revitalizace řeky Ostravice," dodala Vojkovská.

LUCIE PNIACZKOVÁ