Důvod? Kvůli svozu rozvážce uhlí na úpravnu na Dole Darkov, a následnou distribuci uhlí a hlušiny na skládky, jsou prakticky všechny silnice kolem obce permanentně špinavé od nákladních aut. „A nejhorší na tom je to, že to není hlína, ale agresivní flotace z kališť nebo úpravny uhlí,“ říká starosta Stonavy Ondřej Feber.

Podle něj problém nastal se změnou dosavadní praxe, kdy došlo k centralizaci úpravy uhlí z celého OKD na Důl Darkov. Dříve si každý důl upravoval uhlí u sebe a až poté je nakládal na vagony, tedy silnice nebyly tolik vytížené pro přepravu uhlí.

„Trvá to už několik měsíců a v poslední době je situace neúnosná. Kdokoli se autem vydá ze Stonavy do kterékoliv části Karviné, má v mžiku auto zašpiněné jako při terénních závodech. A ten problém se netýká jen obyvatel Stonavy, ale také Karviňáků lidí odjinud, kteří míří do Stonavy, nebo jí projíždějí,“ stěžuje si starosta.

Nové autobusy ČSAD Vsetín bude od neděle 9. prosince provozovat linky na velké částí Novojičínska.
Pozor na zažité zvyklosti. V neděli se mění jízdní řády

Mazlavá černá kaše

Podle místních je nejhorší situace na trase do Karviné-Fryštátu kolem Pindura, kde se 200metrovým úsekem nedá projet bez zapnutých stěračů. Nasazovaný kropicí vůz situaci ještě komplikuje, protože proměňuje černý pyl na hustou kaši.

Ještě horší je situace na Soleckém kopci, směr Karviná-Doly. Tam jsou běžně na cestě hrudky kalů do výše až deseti centimetrů, které následně tzv. čisticí vůz rozemele na kaši. Ta dokáže zakonzervovat do černa nejen auta, ale i zvířata nebo pěší. Problémový míst je ale v okolí Stonavy více.

Podle starosty Febera mají nákladní auta vyjíždět na veřejné komunikace čistá, ovšem v tomto případě jim z kol a také z koreb průběžně při jízdě padají kaly či uhlí. Na cestách je tento materiál rozjezděn a vymýván na bláto, případně v suchu se promění na prašný nános.

„Řidič v takto špinavém voze se navíc riskuje pokutu od policie,“ dodává stonavský starosta.

Obec se už se stížností obrátila na OKD i společnost AWT, která pro OKD úklid na cestách zajišťuje. Leč nepochodila. „Pokud nedojde v nejbližší době k nápravě, jsme připraveni připojit se k protestu a zablokovat některou ze silnic tak, aby tam auta nemohla projet,“ říká Ondřej Feber.

Ilustrační foto
Úpravy jízdních řádů jsou bez zásadních změn

Na vině jsou opravy silnic

Na dotaz Deníku, proč k takové situaci došlo, reagoval Kamil Holenda, ředitel společnosti AWT Rekultivace, která pro OKD zajišťuje úklid komunikaci právě v místech, kudy jezdí auta s uhlím či hlušinou.

Podle něj se ale v okolí Stonavy a Karviné před zimou dokončuje řada dopravních a železničních staveb, na kterých se podílí více stavebních firem, za jejichž činnost neodpovídáme.

„Dočasně to může způsobit znečištění vozovek, ale obecně to povede ke zlepšení stavu zanedbané infrastruktury v regionu, což je jistě v zájmu nás všech.

„Je pravdou, že kvůli opravě silnic jsme museli po dobu tří týdnů využívat pro nákladní přepravu i úseky, kde je standardně nákladní provoz menší. Po celou dobu ale samozřejmě probíhalo strojní čištění vozovek, pravidelně také provádíme čištění krajnic a příkopů dle požadavků Správy a údržby silnic,“ řekl Kamil Holenda.

„Věřím, že nyní už je situace lepší, po upozornění na nedostatky jsme čištění a zametání ještě posílili a maximum přeprav odklonili na železnici,“ dodal.

Samuel Luka, 30. listopadu 2018, Havířov, váha: 3,54 kg, míra: 51 cm
Právě jsme se narodili, podívejte se na fotogalerii miminek